Landningen i fråga skedde efter att piloten larmat om en sprucken vindruta. Hur denna skada kan ha uppkommit förblir oklart.
– Men det är sådant som kan hända. Oftast är vindrutan i flera lager och att det blir en spricka i bara ett av dem. Men då vill man ändå gå ner för landning, berättar Lars Antonsson, flygräddningsledare på Svenska sjö- och flygräddningscentralen.
Flygplanet var tvåmotorigt av modell AC 90 Aero Commander och hade senast lyft från Bryssel, med enbart piloten ombord.
Enligt tidiga uppgifter var det en amerikan på militärt uppdrag – men detta ter sig inte längre helt säkert.
– Det var de initiala uppgifter vi fick från flygledningen, men enligt vad jag kan se är det här planet civilregistrerat, berättar Lars Antonsson på måndagskvällen.
Vad händer med flygplanet nu?
– Nu står det på marken och behöver en ny ruta, men det får ägaren eller operatören ordna med.
Enligt flygplatschef Gunnar Jonasson skickades räddningsbilar ut i samband med nödlandningen – men det var bara standardförfarande.
– Allt gick bra. Det är inget konstigt att man går ner på närmaste flygplats, det är de regler som finns, säger han.
Vad hände sedan, med tanke på uppgifterna om att det kunde vara amerikansk militär?
– Det finns särskilda rutiner för när det landar utländska luftfartyg, att man kontrollerar att allt är i sin ordning. Men det är gränspolis och polis som hanterar de frågorna.
Vet du var piloten befinner sig nu?
– Nej, det har jag inga uppgifter om, svarar flygplatschefen.
Det finns inga uppgifter om personskador vid incidenten.