Nu har även Transportstyrelsen noterat felen på Gotlandia I:s räddningsutrustning
- Färjan har inte varit i trafik sedan vi upptäckte att lamporna lätt lossnar från räddningsvästarna.Det säger Per-Erling Evensen, markandschef på Destination Gotland, sedan Transportstyrelsen offentliggjort bristen.
Felet upptäcktes under en övning med statister, och det gällde enbart västarna ombord på Gotlandia I. Den färjan har inte varit i trafik sedan dess, och befinner sig nu på varv inför säsongspremiären den 20 juni.
- Alla livvästljus ska vara åtgärdade innan vi tar henne i trafik, säger Per-Erling Evensen.
Fick fel lampa
Enligt säkerhetssamordnare Rolf Karlsson var det leverantören av de nya lamporna som inte uppfyllde beställningen.
- Normalt köper vi samma lampa som den vi byter ut. Men vi fick inte den lampa som vi hade beställt.
Lampan passade alltså inte riktigt till den fastsättningsanordning som finns på flytvästarna. Men enligt Rolf Karlsson behöver man inte byta lampa. I stället har man köpt in nya fastsättningsanordningar.
- Det åtgärdas nu medan hon är på varv och det ska absolut vara klart till start.
Rolf Karlsson förklarar att rederiet kontinuerligt arbetar på att förbättra säkerheten och att den utrustning som används ombord är godkänd. Att den ändå inte alltid håller måtten tycker han ställer krav på tätare kvalitetskontroller hos de som tillverkar utrustningen.
Härom dagen kom också rapporter om fel på en viss typ av räddningsflottar. Transportstyrelsen har utfärdat en varning om detta till hela den svenska rederibranschen, en "safety alert".
Det handlar om att en Turkiet-tillverkad så kallad hydrostat, som ska se till att räddningsflottarna lossnar från det sjunkande fartyget, inte fungerar.
- Den modellen finns inte på våra båtar, intygar Rolf Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!