Nu höjs röster för en ny kaj

Det blåste och sjöhävningen var stor. Kvinnan skulle kliva ned från fartyget i barkassen men benet fastnade mellan båtarna. Hon klämdes illa och fick sys ombord. Nu höjs röster för en kryssningskaj i Visby hamn.

Vill. Frida Kristiansson och Torgny Andersson menar att en kryssningskaj skulle tjäna in sig själv på bara några år, något som Åke Svensson (S) ställer sig tveksam till.FOTO: HENRIK RADHE

Vill. Frida Kristiansson och Torgny Andersson menar att en kryssningskaj skulle tjäna in sig själv på bara några år, något som Åke Svensson (S) ställer sig tveksam till.FOTO: HENRIK RADHE

Foto: Henrik Radhe

Visby2012-08-20 04:00

Problem med blåst har funnits länge. Men under senare år har båtarna blivit allt större samtidigt som våra grannländer satsat på utbyggda hamnar.

- Medan andra städer har byggt kryssningskajer har vi stagnerat, säger skeppsmäklare Lars Ekman.

I år har Visby 76 kryssningsanlöp, att jämföra med 150 för bara sju år sedan. Sex anlöp har ställts in på grund av blåst, eftersom fartygskaptenerna inte vågat sätta i land passagerare i små barkasser.

Nära 5 000 turister och 3 000 besättningsmän kom aldrig iland.

Frida Kristiansson är kryssningsansvarig på skeppsmäklare Carl E. Ekman i Visby. Att bokade fartyg seglar förbi tycker hon är tråkigt och hon menar att Gotland årligen tappar stora inkomster.


Livsfara
Den 7 augusti skulle fartyget Marina med 1 200 passagerare ha legat på redden. 15 bussar och ännu fler guider väntade på kaj.

- De ropade upp oss från fartyget på VHF-radion och tyckte att det blåste för mycket, säger Frida Kristiansson.

Ett par hundra tusen kronor kostade blåsten det gotländska näringslivet den dagen, enligt skeppsmäklarna.

Det är alltid kaptenen ombord som ansvarar för säkerheten. Men trycket från passagerarna att komma i land är stort. För ett par veckor sedan blev en amerikansk dam illa skadad i samband med ilandstigning i hårt väder.

- Hon skulle kliva ned i barkassen ute på fartyget, men det var höga vågor. Hon fastnade med benet mellan båtarna och det var väldigt mycket blod. De kom med en bår och sydde tio stygn ombord, det var obehagligt för alla, säger Frida Kristiansson.

Hon menar att sådana händelser spelar in när rederierna planerar nästa års kryssningar.


Snabb återbäring
Frustrationen är stor hos bussbolag, guider och andra med inkomster från trafiken.

- För tio år sedan byggde Tallinn kryssningskaj för 100 miljoner och de lär ha betalat av den på bara hisnande fem år, säger skeppsmäklare Lars Ekman.

I dag skulle ett bygge i Visby hamn gå på runt 200 miljoner kronor. Lars Ekman menar att det är viktigt att Gotland är med när EU fördelar in-

frastrukturpengar för 2014. Enligt honom skulle en ny kaj i Visby kunna stå klar 2017 och få de stora kryssningsrederierna att åter välja Gotland.


Tveksam ekonomi
Den 13 januari i år kom miljötillståndet för en kryssningskaj i Visby. Men regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) är tveksam till att en kryssningskaj, trots inkomstbringande hamnavgifter, skulle finansieras på några år.

- Jag är inte så övertygad. En kryssningskaj ligger långt upp på önskelistan men vi sköt på sporthallen ett år, vi har Västerhejde skola, äldreboenden och investeringar på 488 miljoner som rullar 2012, säger han.

Skeppsmäklare Lars Ekman har svårt att förstå argumenten.

- Tallinn planerar redan en etapp två. Varför bygger alla andra? Kommer vi fram till att det inte lönar sig, då har vi rätt och alla andra fel, säger han.

Artania: Hade 1066 passagerare och 512 besättningsmän.

Quest For Adventure: Hade 375 passagerare och 268 besättningsmän.

Nautica: Hade 678 passagerare och 391 besättningsmän.

Seven Seas Voyager: Hade 678 passagerare och 449 besättningsmän.

Samma fartyg en gång till: Hade 674 passagerare och 457 besättningsmän.

Marina: Hade 1243 passagerare och 768 besättningsmän.

Summa: 4 714 bortblåsta turister och 2 845 besättningsmän, totalt 7 559 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!