Tidsschemat var optimistiskt och tidsplanen har spruckit. Redan för några månader sedan stod det klart att förseningar drabbat bygget av nya kryssningsbron. Då var ännu tidsplanen att den stålbro man väntar på skulle anlända lastad på pråm till Visby hamn kring årsskiftet.
– Där har vi inte fått nytt leveransdatum ännu, säger Martin Jonsson, Region Gotlands projektledare för bygget, och berättar att det bland annat är beslutet att gå upp i svetsstorlek som gör att tillverkningen tar längre tid.
Flaskhalsen, det som ändå försenar och påverkar bygget mest, är att de betongfundament som ska hålla stålkonstruktionen uppe ännu inte är på plats. Där har man under byggets gång insett att det varit brister i armeringsspecifikationerna och att man behöver öka mängden, som totalt uppgår till 70 ton armeringsjärn, innan betongen tillsätts.
– Där har vi svårt att få fram så mycket armering som behövs. Den kommer färdigbockad och där har vi leveransbesked i slutet av månaden, säger Martin Jonsson.
Kontraktsformen är en utförandeentreprenad, det vill säga Region Gotland projekterar och ansvarar för att ta fram ritningar och tekniska specifikationer för entreprenören att följa, och anger den 25 april som slutdatum – med möjlighet till viss tidsförlängning.
– Sedan är det viten som kommer in efter de datumen, säger Martin Jonsson.
Klart redan nu är att någon färdig bro inte kommer att finnas på plats när årets kryssningssäsong drar igång, och de första fartygen ska lägga till vid kajen.
– Det kommer att bli rätt så många kryssningsanlöp som kommer att komma innan bron är klar, säger han och fortsätter:
– Det känns naturligtvis beklagligt, samtidigt som vi visste att vi siktat högt och att det var en tajt tidsplan.
Något datum finns i dagsläget inte för när den nya bron kan börja användas. Regionen tittar just nu på olika lösningar för hur man ska hantera ett pågående bygge, och dessutom samtidigt alla de resenärer som kommer att kliva i land.
– Det blir någon form av åtgärder, bussar, och vakter som släpper förbi dem, säger Martin Jonsson.
Kostnaden för det är även den oklar. Bygget hade en budget på 60 miljoner kronor, där drygt 4 miljoner var en post för oförutsedda kostnader.
– Hur långt den posten räcker vet vi inte ännu. Det är klart att det kostar mer när det tar längre tid. Vi är inte där ännu om det behöver sättas in vaktbolag eller inte. Kostnaden för det ska täckas av viten, säger han.