Destination Gotlands nya färja M/S Visborg är byggd för att gå på LNG, vilket är en flytande naturgas. Trots det har fartyget enligt bolagets egen redovisning till Trafikverket körts på vanlig diesel vid 60 tillfällen fram till september i år, något som P4 Gotland var först att rapportera om. Totalt har nästan en tiondel av de turer som Visborg gjort sedan fartyget togs i trafik körts på diesel.
Enligt Destination Gotlands vd Christer Bruzelius är tankningsproblem anledningen till att M/S Visborg inte alltid gått på LNG.
– Det är på grund av väder och vind som vår leverantör, Nauticor, inte kunnat gå in i Visby hamn. Vid de tillfällena har vi fått tanka med diesel i stället. Jag tycker dock att det är viktigt att lyfta fram att 90 procent av turerna gått på LNG, säger han.
Det är på Trafikverkets uppmaning som Destination Gotland redovisat hur ofta den nya färjan gått på diesel. Anna Fällbom, enhetschef för Trafikavtal och transportnät på Trafikverket, säger att man från myndighetens sida vill att fartyget går på LNG, men att det inte handlar om något avtalsbrott att 60 turer körts på diesel.
– Det finns en maxgräns för hur mycket de får köra på diesel, men i och med att det är en så lång avtalsperiod så tror vi att Destination Gotland kommer att klara det här utan att bryta mot avtalet, säger hon.
Enligt Christer Bruzelius är även en lösning på gång. Inom kort kommer man nämligen kunna bunkra LNG i Nynäshamn.
– Vår bunkerleverantör tar det här på stort allvar, och har satt igång ett projekt i Nynäshamn som beräknas vara klart i början av 2020.
Även Trafikverket är nöjda med en bunkringslösning i Nynäshamn.
– Vi är måna om att bolaget ska få till en lösning, och vi är nöjda med de svar som de presenterat, säger Anna Fällbom.