Nytt lärande krävs för hållbar framtid

Vilket lärande krävs för en hållbar utveckling och framtid i världen?Frågan har varit fokus för två dagars internationell konferens i Visby.

Visby2012-10-27 06:20

- Lärande för hållbar utveckling är en förutsättning om världen ska kunna uppfylla FN:s millenniemål, säger Frans Lenglet.

Han är ansvarig på Sveriges internationella center för lärande för hållbar utveckling, SWEDESD, vid Högskolan på Gotland.

I två dagar har centret samlat 120 utövande lärare, lärarutbildare, forskare och beslutsfattare på lokal, nationell och internationell nivå.

Deltagarna från 35 länder är knutna till ESD, Education for Sustainable Development, och arbetar inom lärande, utbildning och hållbar utveckling.

Uppgiften har varit att ta fram strategier för undervisning och förändrat lärande för att möta människans ekologiska, sociala och ekonomiska utmaningar.

I går avslutades konferensen "The Power of ESD-Exploring evidence and promise" med rekommendationer som underlag till FN:s arbete för utbildning för hållbar utveckling.

- Utformningen av framtidens lärande är avgörande för hållbar konsumtion och produktion samt omsättning till en grön ekonomi, sammanfattar Frans Lenglet.

Ämnesöverskridande lärprocesser och metodik sammanlänkad med aktuell forskning är vad som gäller.

- Det handlar om lärande i samarbete och metoder anpassade till sammanhanget, förtydligar mötessamordnare Susanne Zetterblom.

Med ett års förlängning fortsätter nu det femåriga Sidaprojektet med åtta medarbetare vid Högskolan på Gotland.

SWEDESD ESD

är sedan 2008 Sveriges internationella center för utbildning för hållbar utveckling vid Högskolan på Gotland

finansieras av Sida

stödjer hållbar utveckling genom bland annat utbildning, forskning, utvärdering, informationsutbyte och nätverk

är utbildning och lärande för hållbar utveckling

fokuserar på utbildning, lärande och lärmetoder

förutsätter att lärandet inte sker isolerat utan är en social handling i och utanför klassrum

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!