"Olycksfall i arbetet"
Det var den mänskliga faktorn som orsakade Gotlandsfärjans kollision med landgången i Oskarshamn i onsdags. Det säger Destination Gotlands vd Ulf Ahlqvist efter att ha talat med kaptenen på Gotlandia II.
Ulf Ahlqvist. Destination Gotlands vd säger att det var den mänskliga faktorn som orsakade färjeolyckan. Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
Kaptenen kommer i dag till Visby för ett samtal med ledningen på Destination Gotland. Ulf Ahlqvist har varit i kontakt med honom och tillsammans har de kommit fram till att det var den mänskliga faktorn som orsakade kollisionen.
- Detta kan man inte härleda till något tekniskt fel eller att kommunikationen inte fungerat, utan vi kan konstatera att det handlar om den mänskliga faktorn i det här fallet.
Vad händer nu med kaptenen?
- Vi plockar bort honom från tjänsten temporärt, och i morgon (läs i dag) ska jag, vår personalchef och den tekniske chefen ha ett samtal med honom.
Riskerar han att få sparken?
- Jag vill inte föregripa det beslutet, utan vi ska diskutera i morgon hur det blir. Men det är en erfaren, kompetent och skicklig medarbetare som har stort förtroende från ledningen, och han ska få berätta hur det hela gick till.
Nykter
Polisen har gjort alkotest på kaptenen, och det finns inga indikationer på att han varit berusad. Han är inte misstänkt för något brott.
Men normalt ska man väl inte ramma en landgång när man lägger till?
- Nej, det hade han inte tänkt sig. Det är hela den här vändningsprocessen när han ska lägga till som gör att man måste komma så nära den här landgången, säger Ulf Ahlqvist.
Han förklarar att det kan vara svårt att lägga till med snabbfärjan i Oskarshamn eftersom det är trångt vid kajen och snabbfärjan inte går så djupt ner i vattnet som de större färjorna.
- Snabbfärjorna är kvickare och mer känsliga för vind och strömförhållandena, och de reagerar snabbare när man styr.
Då fick rederiet kritik
I haverikommissionens rapport om den förra färjeolyckan den 23 juli 2009 riktades kritik mot Destination Gotland för att de som körde snabbfärjan var för orutinerad och hade arbetat tillsammans för lite. Ulf Ahlqvist menar att det problemet inte förelåg vid onsdagens olycka.
Gotlandia II reparerades i går och återinsätts i trafik i dag, med avgång 12.55 från Visby till Nynäshamn.
Vad betyder det för förtroendet för Destination Gotland att det sker två färjeolyckor på ett drygt år?
- Den förra olyckan var oerhört mycket allvarligare. Vi ska inte jämföra den med den här, men visst, det är olyckligt för hela organisationen att vi får den här typen av uppmärksamhet igen. Vi tar förstås det här på största allvar.
"Bra information"
Ulf Ahlqvist menar att informationen till passagerarna den här gången sköttes på ett bra sätt.
- Som en följd av olyckan i Nynäshamn förra året har vi haft utbildning av vår personal just när det gäller säkerhet, utrymningsorganisation och information.
Varför prioriterade ni de tre lastbilarna med farligt gods framför de 116 passagerare som kunde ha tagit färjan 21.15?
- Det är räddningstjänsten som avgör hur fordon med farligt gods kan placeras. Vi kunde inte ställa lastbilarna på kajen i Oskarshamn eftersom det inte finns någon avdelning för farligt gods där. Så det gick inte. Annars hade vi valt att prioritera passagerarna, det sitter i ryggmärgen att man gör det, säger Ulf Ahlqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!