Öppnar för trafik till Bromma – det skulle krävas

SAS enda linje mellan Visby och Arlanda kan få konkurrens. Uppstickaren Västflyg söker samarbete med gotländska entreprenörer och är beredda att ta över den nedlagda BRA-linjen till Bromma.

Västflygs plan drar nio liter milen och har plats för 34 passagerare. Bolaget flyger Trollhättan – Visby i sommar och tittar på att öppna linjen Bromma – Visby igen.

Västflygs plan drar nio liter milen och har plats för 34 passagerare. Bolaget flyger Trollhättan – Visby i sommar och tittar på att öppna linjen Bromma – Visby igen.

Foto: Pressbild

Visby2025-03-01 06:15

Högljudda protester har hörts sedan flygbolaget BRA i höstas beslutade sig för att lägga ner sin verksamhet på Bromma. Men nu kan SAS, som bara flyger Visby – Arlanda, få konkurrens på Stockholmstrafiken.

Uppstickaren Västflyg flög redan förra sommaren två dagar i veckan mellan Visby och Trollhättan, och tittar nu på möjligheten att ta över BRA-linjen mellan Gotland och Bromma.

– Vi är jättesugna att köra den linjen, och känner redan en koppling till Visby, säger Anna Petre, vd för Västflyg.

undefined
Västflygs vd Anna Petre är entusiastisk över möjligheterna med Bromma, men vill samarbeta med lokala entreprenörer på Gotland.

Bolaget startades i mars 2022, och ägs i dag av fem lokala entreprenörer på Västkusten. Sommaren 2023 trafikerade man Trollhättan – Visby under Almedalsveckan. Hela förra sommaren körde man torsdagar och söndagar.

– Vi hade då helt fulla plan, med en kabinfaktor på 99,9 procent, säger hon.

Västflyg använder modellen SAAB 340 till och från Visby, med plats för 34 passagerare.

– Det är en väldigt bränslesnål och driftsäker flygmaskin. Den drar nio liter bränsle milen, jämfört med en stadsbuss som drar fyra och en halv liter är det inte mycket, säger hon.

Med bara 35 minuter med tåg från Trollhättan in till Göteborg är linjen så populär att man nu har beslutat att utöka tidtabellen för i år.

– Vi har fått förfrågningar om att man vill att vi börjar flyga redan i maj, säger Anna Petre och berättar att avgångarna därför startar första maj, två dagar i veckan, fram till mitten av augusti.

undefined
Västflyg ägs av fem lokala entreprenörer på Västkusten, där vd Anna Petre gärna ser att man återupptar BRA:s linje Visby – Bromma igen.

För Västflyg vore det fullt möjligt att leasa in ytterligare ett flygplan, och starta upp BRA:s nedlagda linje Visby – Bromma igen.

– Den linjen är en av Sveriges bästa, med många arbetspendlare och har, jämfört med andra linjer, en av de högsta beläggningarna, säger Anna Petre.

Att starta upp linjen igen skulle kräva kapital, ungefär tio miljoner kronor enligt Västflygs beräkningar. Flera osäkerhetsfaktorer skulle återstå, bland annat osäkerheten kring Bromma och hur SAS skulle agera med en konkurrent.

– Det är klart att vi är öppna och tittar på att hjälpa till. Det pågår diskussioner men vi måste hantera riskerna, säger hon.

undefined
SAS trafikerar i dag Visby fyra avgångar per dag, till Arlanda och inte till Bromma.

Anna Petre konstaterar att det finns initiativ på ön som vill dra igång.

– Vi skulle behöva hitta ett antal lokala entreprenörer på Gotland. Jag tror att de finns, men jag är inte där ännu att jag har dem på bordet, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!