Tuff tuff-tåget, Turisttåget, rödgröna eller blågula. De två sistnämnda namnen efter färgerna på de två olika tåg som trafikerar rutten runt Visby ringmur. Det blågula med utgångspunkt utanför Österport och det rödgröna i Visby hamn.
Tågen är varje sommar föremål för debatt. Antingen handlar det om att de hindrar trafiken eller att de stör boende. Det senare är det som främst gäller i år eftersom rutten fått en delvis ny sträckning. Det kör innanför ringmuren längs norra Strandgatan och Studentallén i stället för utanför via Strandpromenaden på sin färd ringmuren runt.
GA åkte med en tur med det rödgröna, eller som det egentligen heter, Visbytåget. Bertil "Berra" Eriksson kör tåget för 19:e säsongen. Han är pensionerad yrkeschaufför, ursprungligen från Stockholm men numera sedan 20-talet år boende i Östergarn.
Han har en cool inställning till problemen.
– Det är bilförarna som tycker det är besvärligt, jag blir inte stressad. Det enda stressande är om jag ska hinna med biljettförsäljningen. Och turisterna tycker om att vi kör innanför muren.
Berra gillar också siffror.
– Jag har kört 19 000-20 000 varv motsvarande två varv runt jorden. Det här är första året som jag har en ersättare som hoppar in ibland.
Och varje tur innebär att ett antal bilförare i kön bakom tappar tålamodet och kör om på olämpliga ställen.
– Jag hade kunnat ta 50 000 körkort för omkörning vid övergångsställe. I snitt blir det tre sådana omkörningar per tur.
Tågets fart är förvisso låg.
– Det har inte ens någon hastighetsmätare. Men jag har pressat upp det till 27 km/t på landsväg.
Tåget tar max 52 passagerare per tur och när Berra sålt biljetter sätter han sig, iförd sin tröja märkt "train driver" (lokförare), i förarhytten och kör i väg norrut i folkhavet på hamnen. Ur högtalarna hörs Lars Kruthofs, från Gotlands museum, röst där han välkomnar passagerarna. Han ger sedan förinspelad information om de Visbymiljöer som passeras och då främst ringmuren. Ett band som Berra förstås kan reglera ifall tåget exempelvis råkar ut för något som blockerar färden.
Det fläktar skönt i det öppna tåget och några större trafikproblem med fordon som vill förbi uppstår inte. Däremot är det fullt med folk i stort sett överallt där majoriteten nyfiket blickar på det passerande tåget. Efter en halvtimmes nonstopfärd är Visbytåget åter på plats vid slutstationen utanför Fenomenalen och nya nyfikna turister är redo att ta plats.