- Jag har tidigare arbetat som pedagog i skolans värld, berättar hon.
- Jag kom in i företagandet tillsammans med min man för några år sedan. Men det var mer av en händelse, inget planerat.
Det var när svärmor och svärfar (Annabritta och Bjerne von Schulman) tänkte köpa hotell S:t Clemens i Visby som Menette och maken Kalle von Schulman gick in som delägare.
Vill inspirera
Nu vill hon ut och träffa tjejer som snart ska sluta gymnasiet och inspirera dem till att våga ta klivet in i företagarvärlden.
- Jag hoppas att jag kan inspirera dem att starta eget, fortsätter Menette von Schulman. Men jag tror att bilden av kvinnors företagande behöver nyanseras. Det handlar inte bara om tillverkning och det handlar absolut inte bara om företagande i typiskt kvinnliga sektorer.
Hon hade aldrig tidigare tänkt tanken att hon skulle bli företagare. I dag delar hon och maken jobbet som hotellchef.
- Jag tycker ju att alla borde prova i alla fall, säger hon.
Annabritta von Schulman har varit ambassadör för kvinnligt företagande i ett år. Hon tycker att det är för få kvinnor som vågar ta klivet.
Ojämn fördelning
- Och man måste ju inte starta något från grunden. Man kan göra som vi gjorde och köpa och förvalta ett etablerat företag. Alla behöver ju inte vara innovativa och bygga upp något.
- Även om det finns svårigheter så väger allt det positiva över. Det är så meningsfullt att vara egen företagare!
Karin Persson från Tillväxtverket deltog i starten i går på Almi för de nya ambassadörerna.
- Vi försöker göra något åt den ojämna fördelningen. Det är bara 25 procent av företagarna som är kvinnor.
- Bilden många har av en företagare är ju bilden av en man, säger hon.
Kvinnligt nyföretagande på Gotland ligger bra till i en jämförelse med övriga riket.
44 procent kvinnor
För två år sedan låg kvinnor på ön bakom 44 procent av de nya företagen mot cirka 35 procent i riket.