Efter att ha betalat parkering på parkeringsplatsen just söder om Fenomenalen, väntade sedan en otrevlig överraskning för familjen Appelberg när de kom ut. Bilens vindruta var försedd med en gul parkeringsbot på 1 300 kronor.
– Från det håll vi kom, norrifrån på Korsgatan, så fanns det ingen skyltning på vägen om att parkeringen var avstängd, inte heller vid själva parkeringsplatsen.
Under tiden som familjen befann sig inne på Fenomenalen hade parkeringsautomaten försetts med rödvit tejp och Korsgatan blockerats med tvärgående stålbarriärer.
– När vi kom dit så gick jag till p-automaten och den var igång. Inte heller i parkeringsappen framgick det att parkeringen var stängd.
Efteråt var det även ett antal andra bilar som hade lappats.
– Hade det varit tomt när vi kom är det möjligt att jag hade anat oråd.
Vid den södra infarten till Korsgatan fanns sedan den 17 juni en skylt uppsatt om att parkeringen var avstängd med hänvisning till Almedalsveckan. Den gick dock inte att se från det håll som Gustaf Appelberg kom.
Processen blir tidskrävande, menar den drabbade.
– När man tycker att man inte har gjort något fel känner jag att det är krångligt att man måste betala p-boten och överklaga den till polisen.
Han besökte polisstationen i Visby samma eftermiddag.
– De var väldigt tillmötesgående, men det sa också att parkeringsärenden brukar ta jättelång tid. Jag tolkar det som flera månader.
Han beskriver situationen som frustrerande.
– När jag såg boten blev jag mest arg. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på det. Nu påverkar det inte oss på det sättet, men för andra kan 1 300 kronor göra skillnaden på om månaden går ihop eller inte. Det är en ansenlig summa pengar som man måste ligga ute med, och det inte finns ju inga garantier att överklagandet går igenom.
Han reagerar även på det höga bötesbeloppet.
– Det högsta beloppet man kan få i Norrköping där vi bor tror jag är 700 kronor. Det här är nästan dubbelt så mycket och det gör att jag ännu mer känner att jag inte bara kan köpa det.
Han har hittills inte fått någon återkoppling från Region Gotland, som han skickade skriftliga synpunkter till.
– Men att det kan ta lite tid har jag förståelse för, jag har själv jobbat inom kommunal verksamhet och det är ju dessutom semestertider.
Även Helagotland har sökt ansvarig förvaltning för kommentarer.