Redan 8 november stänger Telias butik i Åhlénshuset på Östercentrum. Kunderna hänvisas i första hand till andra butiker.
– När inte det finns, som i Visby, har vi återförsäljare som säljer våra tjänster. Man kan också besöka oss på telia.se och där har man möjlighet att ha ett videosamtal med säljare i butik och få hjälp den vägen, säger Roija Rafii, presschef på Telia Sverige.
Telias återförsäljare på Gotland är Elgiganten i Visby.
När det gäller personalen vill Roija Rafii inte berätta några detaljer om antal berörda och eventuella uppgörelser med anställda i butiken.
– Det är en liten butik med ganska få heltids- och timanställda som berörs av förändringen. Exakt hur många personer det i slutändan kommer att beröra är ännu inte helt klart.
Enligt Roija Rafii tittar man fortfarande på möjligheten att erbjuda medarbetarna andra tjänster inom Telia, trots att butiken stänger om bara nio dagar, men det innebär i så fall flytt till fastlandet.
– Det finns fortfarande tid och möjlighet att se över andra alternativ. Om man erbjuds en tjänst och inte kan eller vill ta den så innebär det tyvärr att medarbetare behöver lämna och det är såklart jättetråkigt, säger hon.
Som Helagotland tidigare berättat är stängningen en del av ett stort besparingspaket. Flera butiker i landet stängs efter en bedömning av bland annat kundunderlag, kostnader, läge, renoveringsbehov och hur avtalen ser ut.
– I det här fallet förstår vi naturligtvis att det är ett ytterst tråkigt besked för alla involverade, säger Roija Rafii.