Mannen, som är i 20-årsåldern, framförde fordonet på Söderväg i Visby den 20 september. Så långt är alla överens om händelsen – men sedan går åsikterna isär.
Polisen, som var på plats, hävdar att det var en moped som körde betydligt snabbare än en cykel. Mannen själv däremot hävdar att det var en elcykel, vilket var den information han hade fått när han hade köpt den.
Två poliser provkörde ”cykeln” på plats och kunde snabbt konstatera att den gick betydligt snabbare än en elcykels 25 kilometer i timmen.
En display på ”cykeln” visade 44 kilometer per timme. Även poliskollegan provcyklade och vittnade om att ”cykelhastighetsmätarna är väldigt dåliga, de är oftast glädjemätare som visar mer än den faktiska hastigheten” – men hans upplevelse var helt klart att fordonet gick över 30 kilometer i timmen.
Men det mest avgörande var att ”cykeln” inte behövde trampas, utan att den gick att gasa genom bara ett handtag. För att det ska klassas som en elcykel, enligt lagens mening, så ska motorn endast förstärka kraften från en tramp- eller vevanordning.
Därför är fordonet en klass II-moped, enligt både polisens och tingsrättens bedömning. För att få köra en sådan behövs ett förarbevis.
Eftersom den nu dömda mannen, tidigare har dömts för trafikbrott och saknade alla körkortsbehörigheter så hade han inte heller rätt att köra moped.
Straffet blir 50 dagsböter på 50 kronor vardera, alltså 2 500 kronor.