Efter krogägarens överklagan av varningen ligger ärendet hos Förvaltningsrätten. Regionen tillbakavisar NT Managements kritik när det gäller hur kommunikationen skötts. Uppgifterna som låg till grund för varningen delgavs serveringsansvarig och mejlades till verksamhetens infomejl-adress samma dag som iakttagelserna gjordes, den 23 juli, framhåller regionen.
Dagen därpå hade regionen kontakt med krogen: "Ingen ifrågasatte att de aktuella kvinnorna inte hade varit på restaurangen Kallbadhuset", skriver regionen också.
I en kompletterande PM skriver polisen att en patrull såg flera personer komma ut från Kallis "mycket påverkade av alkohol". Om det var någon av de som sedan omhändertogs vet polisen inte, "utom i ett fall då det finns annan dokumentation hos polisen som påvisar att det omhändertagna personen befann sig inne på Kallis fredagen den 23 juli fram till strax före kl. 18.00"
Att polisen skulle kommit långt efter stängningsdags tillbakavisas, de ska ha varit på plats klockan 18, "eventuellt någon/några minuter före eller efter". Det var mycket folk på plats, polisen "lägesföljde situationen" och prioriterade vilka insatser man skulle göra. Därför, sägs i PM:en, dröjde det första omhändertagandet till 18.45.
Polisen har sökt de omhändertagna kvinnorna och fått kontakt med en av dem, som vidgår att hon druckit alkohol på Kallis.