”Det har stått still i 25 år, det är ingen som har renoverat eller tänkt nytt, det bara står där”.
Så inleder skådespelaren och sommargotlänningen Jerka Johansson sin harang om besöket på Kneippbyn i det senaste avsnittet av podcasten som görs tillsammans med Nichlas Niemi.
Jerka Johansson ger veckorna på ön högt betyg, undantaget är besöket på Kneippbyn.
”De får in sina pengar och går runt på campingen gissar jag eftersom de inte investerar någonting i attraktionerna. Attraktionerna är från typ 1982”, fortsätter han i podden.
Bonusfamiljenskådisen jämför vidare Kneippbyn med ett besök han gjorde till Bulgarien under 1990-talet. Han säger att det ”känns som att komma till Sunny Beach” och att ”man känner att skarvarna i vattenrutschkanorna har kittats och spacklats med mänsklig solfaktorhud under 25 år”.
Inte heller årets nytillskott Bäverdammen lever upp till skådisens förväntningar. Han säger att den ”nog var mitt livs största antiklimax” och kallar den en ”fattig attraktion” innan han avslutar med uppmaningen:
”I ett öppet brev till styrelsen, gör någonting för helvete”.
Bobbo Werkelin, VD för Kneippbyn, delar inte skådespelarens bild. Han bemöter kritiken via mejl:
”Vår ambition är att Kneippbyn ska vara en plats där familjer ska ges utrymme att tillsammans uppleva sommarens bästa dagar och skapa fina minnen. Över tid har Sommar- och vattenland utvecklats i linje med våra gästers önskemål samt behov. Vi lägger stor vikt vid den feedback vi får från våra gäster och den ligger alltid till grund för våra framtida investeringar. Vi tar in och värderar alla synpunkter vi får till oss”, skriver han och fortsätter:
”Den senaste 25-årsperioden har vi investerat över 100 miljoner kronor. Några exempel på de investeringar som genomförts: Flera temarestauranger, nya bad- och poolområden, ett utvidgat teaterområde, berg- och dalbana, flera nya boendemöjligheter och sportarenor. Till detta har det självfallet även krävts stora investeringar i infrastruktur med mera. Vår avsikt är att, i linje med de senaste åren, fortsätta att investera i våra gästers upplevelse. När vi jämför vår gästnöjdhet säsongerna 2023/2024 kan vi konstatera att betyget är högre innevarande säsong.”