Dagens avtal för Gotlandstrafiken löper ut 31 januari 2017. När avtalet skrevs gjordes det mellan staten och Gotlandsbolaget. Sommaren 2009 öppnade Trafikverket möjligheten till konkurrens. Om en färjeförbindelse med Västervik dras igång sommaren 2013 kompenseras Gotlandsbolaget i avtalet fullt ut för bolagets intäktsförluster. Det innebär att ett nytt rederi under fyra somrar kan håva in stora inkomster från en sommarlinje, utan att Gotlandsbolaget och dess aktieägare drabbas alls.
- De måste visa vilken skada de lidit och vilka intäkter de förlorat. Om marknaden växer får de inte kompensation för det, säger Lars Hellström, förvaltare av dagens färjeavtal på Trafikverket.
Liknande avtal mellan transportföretag, trafikverket och staten har tidigare skett bland annat inom tågtrafiken.
- Om staten ändrar avtalet under innevarande period måste man kompensera. Annars hade ingen velat göra affärer med staten, säger Lars Hellström.