"Regeringen ska utgå från Gotlands behov"

Regionen får ansvar för Gotlandstrafiken, som inte ska försämras. Det är staten och kommunen överens om efter gårdagens samråd i Visby.Dessutom ska Gotlandstillägget tas bort.

Snackar ihop sig. Kommunalrådet Eva Nypelius och statssekreterare Leif Zetterberg i samtal inför gårdagens överläggningar om Gotlandstrafiken som hölls bakom stängda dörrar.foto: henrik radhe

Snackar ihop sig. Kommunalrådet Eva Nypelius och statssekreterare Leif Zetterberg i samtal inför gårdagens överläggningar om Gotlandstrafiken som hölls bakom stängda dörrar.foto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2010-01-23 04:00
- Vi ser att transportfrågan har stor betydelse för regionens utveckling. Regeringen ska utgå från Gotlands behov och stödja den regionala utvecklingen, inte bromsa den. Utan mellanhanden Rikstrafiken får kommunen större inflytande och det blir långsiktighet i färjetrafiken.
Det sa infrastrukturministerns statssekreterare Leif Zetterberg på presskonferensen efter mötet i Visby i går om Gotlands transporter och kommunikationer.
Som ett led i regeringens pågående planeringsarbete inom transportområdet, där rikstrafikens omdiskuterade utredning om den framtida Gotlandstrafiken är en del, hölls i går ett rådslag på lokal nivå. Deltog gjorde representanter från bland annat näringsdepartementet, kommunen, länsstyrelsen, Rikstrafiken, Tillväxtverket, Konkurrensverket och turistbranschen.
Kommunalrådet Eva Nypelius var nöjd med dagen och sa att Gotland fått gehör för sina synpunkter.
- Vi är eniga om att färjetrafiken inte ska försämras och att tekniken ska utvecklas så att miljömålen uppnås. Trafiken på Nynäshamn och Oskarshamn kommer att vara kvar. Vi har regeringens stöd i den här frågan.

Teknisk beredning
Eva Nypelius passade också på att tacka alla gotlänningar för det stora engagemanget kring färjetrafiken, som hon menar visar hur stor och viktig frågan är.
- Vår uppfattning förstärks av engagemanget, sa Leif Zetterberg och underströk att Rikstrafikens kritiserade studie enbart är en teknisk beredning som ska finnas med som grund i kommande diskussioner.
På måndag kommer en arbetsgrupp med representanter från Gotland, näringsdepartementet och Rikstrafiken att börja titta på om kommunen kan överta ansvaret för Gotlandstrafiken, och därmed få full insyn. Den statliga finansieringen kommer enligt Leif Zetterberg att kunna fortsätta på samma nivå som i dag.
- Före sommaren måste vi ha kommit fram till om det finns förutsättningar för regionalt ansvar från nästa år. Vi ska inte minska det statliga engagemanget utan förstärka det man vill göra här, vilket Rikstrafiken inte kan göra, menade Leif Zetterberg.
Eftersom nuvarande avtal för Gotlandstrafiken gäller till 2015 bör det två år tidigare, 2013, vara klart hur det ska se ut sen.
Leif Zetterberg tycker att nyordningen med konkurrens ska vara kvar.

Inte försämra
Efter mötet var man också överens om att det i kommande avtal ska gå att byta teknik under avtalstiden. Teknikutveckling sker ju kontinuerligt och avsikten är att även Gotlandstrafiken ska klara EU:s miljömål. Men det ska alltså inte ske genom att försämra dagens färjetrafik.
Att frakttillägget, det så kallade Gotlandstillägget, ska tas bort är man nu på det klara med. Men inte hur det ska gå till, eller exakt när. Näringsdepartementet vill i dialog med olika berörda aktörer finna formerna för detta.


Läs mer på
sidorna 4-5
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!