Regionen lobbar för kryssningskaj

Av årets 74 planerade kryssningsbesök i Visby bokades 11 av på grund av vädret.
-Med en ny kryssningskaj hade de kunnat gå in i hamn, säger hamningenjör Lars Wahlberg.
Nu ser Region Gotland över möjligheterna att hitta finansiering för bygget.

Foto: Tobias Wallström

Visby2012-10-30 06:00

I år kom bara 60 av 74 planerade kryssningsfartyg till Visby.

Enligt kalkylen skulle 56 000 passagerare ha anlänt.

- Av 14 avbokade fartyg blåste 11 bort och med bortfallet kom bara 45 000 passagerare, summerar Lars Wahlberg.

Kryssningssäsongen inleddes den 4 maj och avslutades den 23 september.

- Med en nya kryssningskaj hade båtarna inte behövt ligga på redden, säger hamningenjören.

Han konstaterar att hamnen fått miljötillstånd för en ny kryssningskaj.

- Med pengar kan vi börja bygga den direkt, säger hamningenjören.

Han berättar att det gäller att lobba i Bryssel, hitta finansieringsvägar med EU-medel och söka strukturfonder.

- Nu handlar det inte inte om att söka pengar. Regionen håller ögonen öppna för annan finansiering, till exempel fonder, förklarar Petter Engström, regional utvecklings- och näringslivsstrateg i Region Gotland.

- De nya strukturfonderna kommer eventuellt inte att tillåta lika mycket investeringar som förr, men kanske finns en möjlighet för kajen som infrastrukturprojekt, säger han.

För hamningenjören är siktet är inställt på 2014 med hopp om en ny kryssningskaj i Visby.

- Planeringen för säsongen 2013 är redan i gång. 24 båtar är bokade med 65 anlöp och kalkylen för dessa är 48 000 passagerare, berättar Lars Wahlberg.

Han noterar att kryssningsfartyg blir större och tar fler passagerare men att allt fler måste ligga på redden.

Med båtar som kan komma till kaj i Visby går de flesta passagerarna av vid färjeläge 7. Större kryssningsfartyg tar i land sina passagerare med små barkasser.

- Vi tjänar på att kunna ta emot fler vid kaj. Mätt i pengar är det en fördel med färre stora båtar som tar fler passagerare, summerar Lars Wahlberg.

I en förstudie om en kryssningskaj i Visby har Region Gotlands regionala utvecklingsenhet slagit fast fast att en kryssningskaj i Visby bör kunna ta emot fartyg som är drygt 300 meter långa.

Förstudiens kaj är 150 meter lång med kraftiga angörningsanordningar och en tillfartsväg byggd på en bankutfyllnad bakom vågbrytaren.

- Jag föreslår att kryssningskajen finansieras i en samverkansmodell med region, stat och näringsliv, säger Christer Engelhardt, S, som i fjol fick avslag på sin motion med förslag till riksdagsbeslut för en sådan lösning.

Kryssningsbesök i Visby

2012: av 74 planerade besök med 28 fartyg kom 60, 14 bokades av, 11 på grund av blåst, och av kalkylerade 56 000 passagerare kom 45 000

2011: 53 anlöp mot planerade 70. 17 fartyg vände på grund av blåst

2010: 70 anlöp med drygt 28 fartyg bokade och drygt 46.000 passagerare

2005: cirka160 anlöp och runt 130 000 passagerare

2003: med 130 anlöp med 30 fartyg och cirka 100 000 passagerare

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!