Det är generaldirektör Staffan Widlert som gett uppdraget direkt till avdelningscheferna att se över lokaliseringen av respektive regionala kontor.
Enligt uppdraget ska verksamheten i första hand samlas vid huvudorterna i Norrköping, Örebro och Borlänge.
Översynen berör inte avdelningarna i Norrköping som utreds i ett annat uppdrag för effektivisering inom huvudkontoret. Nu ses strukturen över vid de regionala kontoren.
Sju av tio avdelningar berörs, däribland skatte- och avgiftsavdelningen, nu i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby, samt transportregistret, i dag i Norrköping, Örebro, Borlänge och Visby.
- Inga direktiv finns i dagsläget om personalminskning. Det arbetet börjar först i slutet av augusti, säger transportstyrelsens presschef Anders Lundblad.
Strategi
Uppdragets grundprincip är att Transportstyrelsens verksamhet i första hans ska ske vid huvudorterna, men med möjlighet till avvikelser.
Närmast ska berörda avdelningar lämna in underlag inför den strategi som ska presenteras för Transportstyrelsens generaldirektör i slutet av september.
Vid årsskiftet 2010-2011 förändrades Transportstyrelsens finansiering och de avgifter som tas in ska svara mot kostnaderna för de verksamheter som bedrivs.
Den nya finansieringsmodellen är en förändring som påverkar hela Transportstyrelsen och under förra året tog effektiviseringsarbetet fart med den nya finansieringen som en viktig drivfjäder.
- När vi ska ta ut den fulla kostnaden får vi en ytterligare anledning att tänka efter om kostnaden står i proportion till nyttan, om kraven är rätt och om vi arbetar på rätt sätt. Inom vissa områden har vi kunnat se att en effektivisering är absolut nödvändig för att inte konsekvenserna ska bli allvarliga, sammanfattar generaldirektören 2011.