- Det måste vara rekord i fusk vid ett och samma tillfälle, säger Pontus Kyrk, jurist vid Högskoleverkets juridiska avdelning.
Beslutet om avstängning respektive varning fattades av Högskolans disciplinnämnd i januari. Då hade nio studenter utretts om samarbete på ett otillåtet sätt, vid prov på en distanskurs.
Studenterna avslöjades genom att de bland annat gjort samma unika och ovanliga fel i inlämningsuppgifter.
Väl godkända
Misstankarna om otillåtet samarbete rörde från början två studenter, men utökades med sju. Då hade redan sju av dem fått kursbetyget "väl godkänt".
- Betyget kan mycket väl ändras efter disciplinnämndens beslut om avstängning, säger Pontus Kyrk.
Två av studenterna är nu avstängda i fyra veckor, två i tre veckor och fem i två veckor.
Ytterligare en student vid Högskolan på Gotland tilldelas en varning för att i sin uppsats ha plagierat delar av en annan uppsats. Det anses dock ha mindre betydelse för uppsatsen som helhet och därför nöjer sig disciplinnämnden i detta fall med en varning.
Fusk och plagiat
- Nu ser vi att antalet disciplinärenden för fusk och plagiat ökar, säger Pontus Kyrk som begärt in alla disciplinärenden för 2011 från Högskolan på Gotland
Listan för disciplinärenden 2010 toppas av Mälardalens högskola. Högskolan på Gotland hör till de högskolor och universitet som rapporterat minst fusk. I fjol placerades HGO på plats 28 av landets 30 högskolor, med Göteborgs universitet på sista plats.
År 2010 blev 750 studenter föremål för disciplinära åtgärder. En ökning med 48 procent jämfört med 2009.
Fler män än kvinnor gör sig skyldiga till fusk. Andelen kvinnor, 43 procent, är densamma sedan år 2008. Plagiat är den vanligaste orsaken för avstängning.
Av det totala antalet registrerade studenter utgör de som varnas eller stängs av på grund av fusk bara 0,15 procent.
Högskoleverket sammanställer varje år universitetens och högskolornas disciplinärenden baserat på antalet fällda studenter i relation till antalet heltidsstudenter på skolan.
Förebyggande
Det förebyggande arbetet anses viktigt för att minska fusket. Mest framgångsrikt är en kombination av pedagogiska insatser, utbildning i hantering av källmaterial och tydliga instruktioner inför tentor.
Arbetet för att minska och upptäcka fusk ökar och de flesta högskolorna har skaffat verktyg för att upptäcka plagiat. Exempelvis körs uppsatser genom olika program som söker i databaser efter texter som är lika. Lärares kunskap inom ämnet hjälper också till att upptäcka fusk.