– Jag är elev. Före detta elev.
Så presenterar sig Mats Hansson på Gutegymnasiet. När Mats och hans klass tog studenten i början av juni var det en enda liten retlig inlämningsuppgift i svenska som låg emellan honom och ett fullständigt slutbetyg.
– Det var ett PM om sagor som jags skulle göra i svenskan, berättar han.
Efter en och en halv vecka på Gutegymnasiets sommarskola är uppgiften klar och Mats kan han äntligen sätta punkt för sina gymnasiestudier:
– Det är riktigt skönt! Nu är jag klar med det här och nu kan jag plugga vidare om jag vill det någon gång.
Emmi Edman, som går i tvåan på det estetiska programmet hade också några uppgifter som släpade efter när det blev sommarlov. Nu är även hon på god väg att kunna bocka av vad hon ska göra för att vara i fas med studierna inför nästa läsår.
– Det har gått väldigt bra. När det är mindre folk på plats i skolan är det bättre arbetsro och lättare att få hjälp, säger Emmi.
Av de 235 eleverna på Gutegymnasiet har omkring 40 anmält sig till sommarskolan i år. Många har läst på distans, men omkring 20 elever har varit på plats i skolan vid Broväg i Visby där de har kunnat få hjälp av ett lärarlag på fem personer.
– Det gör att man inte behöver slåss om läraren lika mycket. Då blir det mycket lättare, tycker Mats Hansson.
Gutegymnasiet har haft sommarskola i många år, men i år var det fler än någonsin tidigare som anmälde sig. Det kan bero på att marknadsföringen har blivit bättre, men pandemin och restriktionerna kan ha bidragit till tillströmningen.
Varken Emmi eller Mats trivdes med att jobba hemma.
– Jag hittade så mycket annat som var kul att göra, förklarar Emmi Edman.
– För mig fungerade det bra med vissa ämnen. Digitalt skapande till exempel. Men att sitta hemma och skriva, det gick inte, säger Mats Hansson.
Sommarskolan på Gutegymnasiet är på väg att avrundas. Idag, onsdag, är den sista skoldagen för den här gången och nu har de allra flesta har klarat sina mål och kan gå på sommarlov. Läraren Ylva Nordin tror att framgången ligger i att eleverna får möjlighet att fokusera.
– Läser man bara en kurs i taget blir det enklare, säger Ylva Nordin.
Mats Hansson tror inte att han skulle ha slutfört svenskakursen på egen hand, därmed skulle dörren till högre studier varit stängd för honom tills han gjort en komplettering.
– Det blir ett år på Komvux. Kan du istället bränna av det på några veckor på sommaren så är det ju en vinst, konstaterar läraren Anders Broberg.
Analysföretaget Ungdomsbarometern har undersökt hur svenska elever tycker att distansundervisningen har fungerat. Första terminen, våren 2020, fungerade ganska bra. Då tyckte bara var fjärde elev att distansundervisningen fungerade dåligt. Under det senaste året har den andelen ökat markant och många elever tror också att distansundervisningen har påverkat betygen.
På Gutegymnasiet har de elever som har behövt stöd och som har haft svårt att få arbetsro hemma kunnat komma till skolan. Rektorn Therese Ljungman kan idag inte se att avgångselevernas betyg har påverkats av distansundervisningen.
– Distansundervisningen har överlag fungerat bra. Eleverna har gjort ett fantastiskt jobb som har genomfört det här, säger Therese Ljungman, men tillägger:
– Skolan gör sig bäst på plats!