Utvecklingskurvan för kryssningskajen pekar brant uppåt för såväl passagerarantal som antal anlöp.
Ifjol, premiäråret, noterades 75 anlöp med totalt cirka 75 000 passagerare. I år, då det ännu återstår några anlöp där sista båt ankommer den 5 oktober, beräknar CMP:s Köpenhamnsbaserade terminalchef Henrik Ahlqvist siffrorna till runt 100 anlöp med cirka 100 000 passagerare.
Och bokningsläget för nästa år är redan rekordstort.
– 137 båtar är bokade, eftersom flera är större så tror jag utfallet blir runt 150 000 passagerare. Och bokningsläget för 2021 ser allaredan bra ut med 75 båtar, konstaterar Henrik Ahlqvist.
Nästa år anlöper också det hittills största kryssningsfartyget. Maxgränsen för hur stora fartyg kryssningskajen klarar av är därmed snart nådd. Den kan ta emot fartyg som är 338 meter. I år angjorde "Norwegian Getaway" som var 330 meter och medförde 4 000 passagerare. Det rekordet slås nästa år. Italienska "MSC Splendida" ankommer två gånger, den första 29 april, och det fartyget är 333 meter. Jätten har dessutom redan bokat fem anlöp under 2021.
För att assistera kryssningsfartygen, främst vid hårt väder, tog man i år in en bogserbåt.
– Den har hjälpt mycket och varit ute 30 gånger. Totalt är det 6-10 stycken som inte kommit in. En helt normal siffra enligt mina erfarenheter från när jag jobbade i Stockholms hamn, menar Henrik Ahlqvist.
– En sak är att få in dem till kaj. Men blåser det så det gungar för mycket går de inte in, det handlar bland annat om säkerhet med landgången.
Han menar att rederierna nu sett att piren kan hantera de stora båtarna.
– Några rederier var lite avvaktande första säsongen och tittade på de som provade men nu ser vi en positiv utveckling.
Henrik Ahlqvist är i dagsläget nöjd med kryssningskajens funktion.
– När det gäller kajen operativt finns inget att gnälla på, den fungerar hur bra som helst. Men det är en utmaning att få ner tillräckligt med bussar, det får man arbeta på.
Henrik Ahlqvist tycker att den omdiskuterade gångbron över Färjeleden fungerar ok.
– Jag tycker att vi har funnit en bra lösning. En utmaning förut var att alla skulle gå över gångbron men det har inte riktigt fungerat med handikappade. Nu har vi separerat dem så de får gå en egen väg längs Färjeleden. Och det har inte varit några situationer, framhåller Henrik Ahlqvist.