Riga kan bli reslystna öbors väg ut i världen

Lappeenranta i sydvästra Finland har gjort det. Nu vill Airbaltic att Gotlands kommun också ska göra det: inleda ett ekonomiskt samarbete för att öka resandet, till gagn för båda parter.

Så här är det... Janis Vanags från lettiska flygbolaget Airbaltic berättar om bolagets utveckling. Bara i år har man startat 27  destinationer.Foto: Joel Nilsson

Så här är det... Janis Vanags från lettiska flygbolaget Airbaltic berättar om bolagets utveckling. Bara i år har man startat 27 destinationer.Foto: Joel Nilsson

Foto: Joel Nilsson

Visby2010-07-17 04:00
Lettiska flygbolaget Airbaltic flyger i sommar mellan Visby och Riga tre gånger i veckan. Hittills har marknadsföringen släpat efter, men tanken är att rutten nu ska säljas in till hugade gotländska resenärer. I oktober går sista turen för säsongen, men Airbaltics vice vd Janis Vanags hoppas att Gotlands kommun ska nappa på samma invit som redan bär frukt i ett samarbete med Lappeenranta nära ryska gränsen.
- Vi diskuterade med dem och bestämde att vi skulle starta en linje. Men det förutsatte att också kommunen satsade. Vi började med fyra turer i veckan. Nu flyger vi dagligen. Nu går det faktiskt fler plan mellan Riga och Lappeenranta än mellan Riga och New York.

Jätte-spa
Stadens motprestation handlar till exempel om bygget av en stor spa-anläggning med 8 000 bäddar som ska stå klar om tre år. Och Airbaltic lovar att fortsätta flyga.
- När vi startade rutten i november förra året hade vi 600 passagerare i månaden. Nu är vi redan uppe i 3 000.
Inger Harlevi, företagare i turistbranschen, hoppas att Airbaltics intåg på den gotländska marknaden ska få en fortsättning.

Transfer via Riga
- Jag vill undersöka vilka orter Airbaltic flyger till som kan vara intressanta för gotlänningarna. Alltså platser i världen dit man kan ta sig från Visby via Riga. Jag ser stora möjligheter att utveckla öns turism även internationellt via Riga.
Ett mål är att Riga ska bli en allt starkare knutpunkt i Östersjöregionen.
- Man är på väg att rita om kartan. Varför ska vi självklart flyga till Arlanda, när vi ska vidare ut i Europa om det är billigare att ta vägen via Riga? undrar Inger Harlevi.

Nätköp
Som lågprisbolag har man att tampas med bolag som Ryanair och Norwegian. Kunderna hittar biljetterna på "nätet" och när man väl har landat på hemsidan, ser det i stort sett ut på samma sätt.
Ett lågt grundpris som växer från några futtiga tior till flera hundralappar för billigaste biljetterna när skatter och avgifter tillkommit.

"Effektivt"
Att det går så bra för Airbaltic förklarar Janis Vanags med att man har sänkt kostnaderna kraftigt, bland annat genom att minimera den tid planen står på marken.
- Nyckeln till framgång i branschen heter effektivitet, säger han.
Några konkreta planer på att utöka Riga-Visby finns inte i dagsläget.
Airbaltic flyger till 80 destinationer, huvudsakligen i Europa. Men kartan över rutter förändras ständigt. Dels eftersom bolaget växer (27 nya destinationer bara i år), dels för att man lika snabbt lägger ned en rutt som inte bär sig.
I fjol valde 2,75 miljoner passagerare att flyga med bolaget som gärna skryter gärna med att man som ett av få i världen, går med vinst.
Lettiska staten är majoritetsägare i Airbaltic. Den andra stora aktieposten innehas av bolagets vd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om