Rolf och Lilly vill hylla hemtjänsten

Rolf Beinert och Lilly Vävare tvekade till en början. Nu har de haft hemtjänst i över tre år. De kunde knappast ha varit nöjdare. "De gör det lätt för oss att vara brukare", säger Lilly.

Sara Björkander är enhetschef för Hemtjänsten i södra Visby. Bredvid henne sitter Lilly Vävare, som är särskilt nöjd med den hjälp hon sambon Rolf dagligen får.

Sara Björkander är enhetschef för Hemtjänsten i södra Visby. Bredvid henne sitter Lilly Vävare, som är särskilt nöjd med den hjälp hon sambon Rolf dagligen får.

Foto: David Skoog

Visby2019-11-06 07:13

Beslutet att ta hjälp av hemtjänst för att kunna bo kvar hemma krävde viss eftertänksamhet för Lilly Vävare och Rolf Beinert.

– Vi hade aldrig haft hemtjänst förut. Det man hörde var folk som sa "stackars er som har hemtjänst, folk springer bara ut och in hela tiden". Det pratas så tråkigt om hemtjänsten, tycker Lilly Vävare.

Trots det beslutade de att testa. Tre och halvt år senare är det något de inte ångrar.

– Jag har aldrig haft anledning att säga något ont om hemtjänsten. Vi är så otroligt nöjda.

Vad är det som är så bra?

– Jag utgår ifrån att den som kommer hit kan sitt jobb. Och de kan det. Jag kan inte stå och instruera när det är jag som ska ha hjälp, säger Lilla Vävare.

Två gånger om dagen knackar numera personal från hemtjänsten på dörren till deras lägenhet i södra Visby. Ett sätt att få vardagen att gå ihop; få hjälp med att handla, städa och inte minst, ett sällskap.

En av dem är undersköterskan Linda Engfeldt, tillika Lillys och Rolfs kontaktperson. Hon har kommit att få en särskild relation med Rolf, som för en tid sedan drabbades av en stroke, och tillsammans läser de ofta horoskopen.

– Klart att det känns viktigt att hjälpa folk att kunna få bo kvar hemma, säger Linda Engfeldt.

Vilka är då nycklarna till framgång inom hemtjänsten? För gruppen Länna/Signalen inom Region Gotland, med 14 anställda, handlar mycket om trivas på jobbet.

– Annars gör man inte ett bra jobb, säger Linda Engfeldt.

Sara Björkander är enhetschef på Hemtjänsten i södra Visby:

– Samarbete gäller. Man ska känna sig trygg med sina arbetskamrater och trivas på jobbet. För det krävs också en bra planering.

Lilly Vävare är inne på samma spår:

– Det här är en grupp som samarbetar och har bra klimat. Det höjer kvaliteten och det faller tillbaka på oss som de hjälper. De gör det lätt för oss att vara brukare.

Den upplevda bilden av hemtjänsten tror Linda Engfeldt har med negativ publicitet att göra.

– Om det skrivs något tidningen är det oftast negativt. Det positiva kommer inte fram på samma sätt, menar hon – och får medhåll av Sara Björkander:

– Faktiskt är det så att det som sker på hemtjänsten till största del är positivt. Klart att det händer dåliga saker, men det är också de händelserna man pratar om och kommer ihåg.

Lilly Vävare:

– Tyvärr pratar vi för lite gott om hemtjänsten. Det gör mig förargad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!