Saknad butiksbuss på rull igen

- Äntligen. Välkommen tillbaka!
Glädjen var stor när fyra damer i kvarteret Apellen i Visby åter kunde handla i butiksbussen efter det olyckliga uppehållet.

Stamkund. Rakel Hansson var förtjust över att butiksbussen i går var tillbaka i kvarteret Apellen i Visby, efter en och en halv månads olycksuppehåll. Hon fick hjälp att fylla sina kassar medan de andra kunderna väntade på sin tur.foto: tobias wallström

Stamkund. Rakel Hansson var förtjust över att butiksbussen i går var tillbaka i kvarteret Apellen i Visby, efter en och en halv månads olycksuppehåll. Hon fick hjälp att fylla sina kassar medan de andra kunderna väntade på sin tur.foto: tobias wallström

Foto: Tobias Wallström

Visby2012-01-11 04:00

I går rullade Peder Hansson åter ut på vägarna med sin butiksbuss, efter väjningsolyckan i november.

- Det känns skönt och hittills har det gått bra, man det är ännu en del detaljer kvar att fixa, konstaterar han när kunderna avslutat sina inköp och drar sina matväskor hemåt.

Först i kön står Rakel Hansson. Hon lämnar några pantflaskor och handlar veckans behov av mjölk, fil, grädde, juice, potatis och en hel del annat. Peder bär ut varorna och hjälper till att packa ner dem i väskan med hjul som står parkerad utanför bussen.

- Det är service det, man behöver inte ens bära ut grejerna, det här är helt perfekt, tycker grannen Margit Åberg som väntar på sin tur.

De två är tillsammans med Asta Ekström och Lilian Söderström stamkunder i butiksbussen som angör deras domäner varje tisdag.

- Skriv att han är oumbärlig. Det här är bra när man som jag är över 80 och har ont i höften, jag bor precis här bredvid, förklarar Asta Ekström.

- Ska vi gå här och längta en hel vecka till nu, suckar Lilian Söderström när Peder Hansson gör sig redo att köra vidare mot Endre.


Ringde runt
Tisdagens runda går över mellersta Gotland. Onsdagen börjar med flera stopp runt om i Visby och sedan norrut på ön. På torsdagar utgår den rullande butiken från Sudret och arbetar sig uppåt.

- Jag ringde runt till kunderna i går och sa att jag ska komma. När jag ringde Asta sa hon "äntligen" och att jag inte behövde ringa de andra damerna utan att hon skulle säga till dem, berättar Peder Hansson.

Efter olyckan den 24 november, då Peder väjde med bussen för ett rådjur och hamnade i diket, har många hört av sig och beklagat. Det hela har också lett till att han fått både nya kunder och leverantörer. Och det finns fortfarande utrymme att utöka servicen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!