SAS stryper trafiken till Visby

Först valde flygbolaget Bra att ställa in all sin trafik till Visby. Nu är det SAS tur. Från och med tisdag kommer det att kosta minst 2 100 kronor att flyga till och från Gotland.

Gunnar Jonasson.

Gunnar Jonasson.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Visby2020-04-20 09:12

Under måndagsmorgonen meddelade SAS att de pausar trafiken till Visby från och med tisdag. Enligt Visby Airports chef, Gunnar Jonasson, är det en effekt av att flygbolaget Amapola vunnit Trafikverkets upphandling av de samhällsviktiga flyglinjerna i landet, där Visby ingår.

Enligt det nya avtalet, som kan förlängas månadsvis till och med september 2020, ges flygbolaget möjlighet att trafikera linjerna från och med denna vecka. Amapola vann upphandlingen före fyra andra flygoperatörer, däribland SAS.

– Mot bakgrund av hur läget är just nu, och när SAS inte vann upphandlingen, är det ett naturligt beslut att ta i det här läget, säger Gunnar Jonasson.

SAS har meddelat Trafikverket att de kommer att flyga kommersiellt från Arlanda endast till Kiruna, Luleå och Umeå från och med måndagen den 20 april. Det innebär att dessa linjer undantas från den trafik Trafikverket upphandlar. Visby ingår inte i undantaget. Från och med tisdag är det alltså Amapola som upprätthåller trafiken till och från Visby med en avgång per dag klockan 12, måndag till fredag samt söndag.

Amapola Flyg AB är nygammal aktör på Visby flygplats. Fram till i höstas var det Amapola som hade hand om Postnords flygtransport av brev till och från Gotland.

Vid en snabb titt på Amapolas hemsida kan man se att den billigaste, ej ombokningsbara biljetten, kostar 2 100 kronor för en enkeltur Visby-Arlanda.

Vad tycker du om deras prissättning?

– Det är viktigt att de som har ett behov av att resa kan göra det. Hur Amapola sätter sina priset i det här läget får vi återkomma till.

Under de första veckorna i april minskade flygtrafiken till och från Visby med 94 procent jämfört med föregående år.

– Det är ju så klart inte alls ett bra läge. Men när behovet av resandet ökar och restriktionerna minskar gäller det att det finns flygbolag som är intresserade av att starta igen.

När kan det bli?

– Så fort det finns en marknad och en efterfrågan är min förhoppning att SAS kommer tillbaka. Vi och SAS följer den här utvecklingen, så vi från Swedavia är beredda och SAS är beredda. Sedan måste vi ta reda på hur regelverket ser ut när det gäller trafikplikt och upphandlad trafik, hur snabbt en kommersiell aktör kan starta sin flygtrafik igen. Det svaret har jag inte än, säger Gunnar Jonasson.

Amapola flyger med fraktkonverterade Fokker 50. Det ägs av det svenska bolaget Salenia AB.
Amapola flyger med fraktkonverterade Fokker 50. Det ägs av det svenska bolaget Salenia AB.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!