Se upp, här går du på farlig mark

Visby har landets farligaste övergångsställen. Det allra farligaste finns på Peder Hardings väg.

Vansklig väg? Detta övergångsställe på Peder Hardings väg rankas i Motormännens undersökning som farligast i landet.foto: henrik radhe

Vansklig väg? Detta övergångsställe på Peder Hardings väg rankas i Motormännens undersökning som farligast i landet.foto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2011-11-16 04:00

Det är Motormännen som i början av september testat 162 övergångsställen i olika städer i Sverige vad gäller säkerhet, det handlar således inte om olycksstatistik. I Visby testades sju övergångsställen av vilka sex, eller 86 procent, fick underkänt.

På listan över landets fyra farligaste av de 162 testade i 22 städer intar Visby tätplatsen respektive fjärdeplatsen. Som farligast i landet rankas övergångsstället på Peder Hardings väg mellan Söderväg och Kung Magnus väg, beläget mellan Försäkringskassan och Kajserportsparkeringen.

Fjärdeplatsen tas av det på Skolportsgatan direkt utanför Skolporten.

- Bakgrunden till undersökningen är att vi noterat att antalet olyckor på övergångsställen ökar i Sverige, säger Göran Erickson, ordförande för Motormännen på Gotland.

Vilka övergångar som kom med i undersökningen valde man ut själva.


Subjektivt och objektivt
- Vi tog ett gångstråk från öster ner och sedan upp mot Söderport, två med signaler och resten obevakade. Det finns en internationell mätmetod för mätning av säkerheten på övergångsställen. Ett antal frågeställningar är klockrena, finns det en mittrefug så finns det. Sen är det ett antal mer subjektiva värderingar som om belysningen är bra/dålig.

Det som gör att Visbys övergångsställen får bottenbetyg är främst bristande vägmarkering och belysning. Men Göran Erickson tycker inte att läget är katastrofalt.

- Jag får känslan att jag varit betydligt hårdare än mina kolleger. Det som bör göras är att förbättra och måla vägmarkeringarna som är bortslitna. Vi har uppvaktat kommunen i flera år men inget har hänt.

En brist som gör att stans övergångsställen är klart sämst när det gäller synlighet nattetid. Men de ligger också dåligt till i de tre andra kategorierna; synlighet dagtid, utformning, tillgänglighet. Och för de signalreglerade noterades för korta tider för passage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om