Med en folkmängd som ökade med blygsamma 39 personer under 2011 krävs högre tempo för att nå målet om 65 000 gotlänningar till år 2025.
- Näringslivsprogrammet syftar till att öka arbetsmarknaden, annars flyttar de unga från ön, säger Åke Svensson (s).
Tydlighet
Samtidigt konstaterade Gustaf Hoffstedt (m) från talarstolen att det skulle ta drygt 200 år innan vi har chans att nå målet för 2025 med dagens ökningstakt.
Fullmäktige debatterade vilka tillägg eller ändringar som skulle göras i det lagda förslaget. De flesta menade att det näringspolitiska programmet är bra. Men det får inte bli bara vackra ord utan nu är det upp till bevis. Det krävs verkstad för att något verkligen ska hända.
Regionstyrelsen vill få med sig näringslivets aktörer.
- Man behöver inte längre sitta på läktaren och ha åsikter, säger Åke Svensson som vill ha en tydlighet i regionens arbete med att utveckla näringslivet på ön.
Färjeförbindelserna med fastlandet är en oerhört viktig fråga även för näringslivet. Det var flera talare överens om.
Brittis Benzler ville bland annat säkra tillgången på högskola och få hit unga människor som "piggar upp tillvaron" och hon menade att färjetrafiken är helt avgörande.
- Vi får aldrig ifrågasätta vår färjetrafik, inte behöva försvara varför vi ska ha snabba fartyg. De är avgörande för konkurrensen, säger Lena Celion (m), som även vill snabba på sina resor här på ön.
I ett yrkande krävde Lena Celion att det i regionens näringspolitiska program skulle skrivas in att man ska verka för att bredda öns länsvägar till trefiliga vägar tillåtna för 90 kilometer i timmen.
Krock
Men det visade sig bli en het potatis. Där alla varit så eniga i frågan om snabb trafik över havet blev det en seriekrock vad gäller hastigheten på vägarna. En votering slutade 37-34 där Lena Celions förslag avslogs.
Mattias Swartling (mp) ville inte ha snabbare vägar och om landsbygden ska leva när bensinpriset stiger menar han att vi borde ställa bilen och ta bussen i stället. Men enligt Eva Nypelius (c) vågar barnfamiljerna vid "öns smalaste länsväg" där hon bor inte ens ta cykeln till bussen.
Kerstin Kalström (c) vädjade även hon om landsbygdens överlevnad.
- Landsbygden har vi tagit död på till 2015 med de beslut som ligger i fatet redan nu. Det blir ingen utveckling om man samtidigt lägger ner skolorna på landet.