Med veteranen Eric D Nilsson, Gotlandsbolagets hedersordförande sedan 1989, vd och arbetande styrelseordförande 1970-1988, i styrelsen mobiliserar Rederi AB Gotland styrkorna. Vid gårdagens årsstämma beslutades att fadern ska efterträda londonbaserade sonen Björn Nilsson.
- Eric David Nilsson personifierar det moderna Gotlandsbolaget, sade stämmoordföranden, advokat Robert Ohlsson.
En rungande applåd blev gensvaret från stämmodeltagarna som fyllde Visby strands alla tillgängliga sittplatser och några stående därtill.
Till GA sade Eric D Nilsson att han som styrelseledamot, efter önskemål från styrelsen, kommer att delta i de kommande förhandlingarna med staten.
Rekordstämma
- Förhandlingsarbetet kommer i gång efter jul. I styrelsen kan jag bidra med min erfarenhet, konstaterade veteranen inför arbetet inför upphandlingen av Gotlandstrafiken, som ska vara i hamn när det gamla avtalet, efter förlängningen, löper ut 2017.
Med 816 anmälda satte årsstämman rekord i antalet deltagare som förutom årsmötesförhandlingar fick på lunch på Wisby strand.
- 2011, det 147-e verksamhetsåret i Rederi AB Gotland, blev ett år av både med- och motgång. Men 57 miljoner kronor i koncernens resultaträkning är ett acceptabelt resultat, sade vd Håkan Johansson.
Till pluskontot noterade han också verksamhetens anpassning till en föränderlig värld, låg skuldsättning och god likviditet.
- Det ger både motstånds- och handlingskraft, slog han fast.
För aktieägarna väntar lägre utdelning med 3 kronor och 90 öre i utdelning per aktie för föregående räkenskapsår vilket innebär nio miljoner kronor i utdelning.
För ordinarie styrelseledamöter väntar däremot en höjd ersättning till 250 000 kronor för vice vd, 200 000 kronor till övriga ledamöter utan anställning i koncernen.
Styrelseordförande Jan-Eric Nilsson, får godkänt för en höjd ersättning till 350 000 kronor plus 550 000 kronor för merarbete och därtill en pensionsersättning på 600 000 kronor.
Anställd
- Jan-Eric Nilsson kommer att arbeta för bolaget som anställd och balansera krafterna sjöfartspolitiskt inför upphandlingen av Gotlandstrafiken, kommenterade vice ordförande Björn Wolrath.
Mad en sjöfartshistorisk tillbakablick genom årtusenden landade styrelseordförande Jan-Eric Nilsson i sitt tal på frågan om Gotlandstrafikens framtid.
- Få tänker på att ön har över 28 000 hushåll, 26 000 arbetstillfällen och cirka 8 000 företag. Allt till alla dessa måste levereras och tas emot just in time med båt och flyg.
- Det handlar om 15 miljarder kronor för Gotlandstrafiken med flyg och båt och hur de miljarderna ska förvaltas. Om Gotlandstrafiken ändras så kan den utarmas, sade han.