Systrarna Lia och Moa Kallin från Gothem var två av hundratals gotlänningar som besökte Sjöfartens dag under lördagen. De har själva checkat in sina väskor när de rest med båten men aldrig tidigare fått se vad som händer med väskorna efter att de lämnats in.
Moa Kallin trycker på knappen som öppnar luckan till transportbandet i terminalen där bagaget ska läggas in.
Väskorna placeras först i trälådor för att de inte ska fastna i något när de kanar ner.
– Om någon låda fastnat, då måste vi kravla oss ner och trycka på allt vad vi kan, eller använda en lång pinne, berättar Cornelia Prinz, arbetsledare på Destination Gotland.
Det är också hon som håller i dagens guidade turer där besökarna får möjlighet att bakom kulisserna se vad som händer med väskorna när de checkats in.
Väskorna åker nu på en rutschkana i metall ner till våningen under där de ska lastas på transportvagnar och sedan köras ombord på fartyget. Lia och Moa åker ner tillsammans med Cornelia Prinz i personalhissen och kommer ut i det stora lastrummet.
– I januari blir det kanske en eller två vagnar när det inte är så mycket bagage men på sommaren blir det åtta till tio fulla vagnar, berättar Cornelia Prinz.
Moa och Cornelia ringer upp till terminalen på komradion.
– Skicka ner lådan ropar de!
Med buller och bång åker en trälåda ned för rutschkanan. En tom låda skickas alltid ner sist för att personalen ska vara säkra på att inget fastnat.
– Vet ni varför man ska lämna in bagaget? frågar Cornelia.
– För att det är för stort att ta med sig, svarar Lia.
Väskorna som checkas in får väga max 25 kilo och handbagaget får inte överskrida måtten 40 centimeter på höjden 50 på längden och 30 centimeter på bredden. Trots att måtten står tydligt på flera skyltar händer det att det kan bli lite diskussioner, berättar Cornelia.
– Oftast har man inte uppfattat att det finns en maxvikt men för oss är det en arbetsmiljöfråga, att det inte får vara för tungt.
När allt är lastat och klart körs väskorna ombord på båten, de placeras längst fram på bildäck som sedan låses så att ingen kan komma åt väskorna under överfarten.
Cornelia Prinz har jobbat på Destination Gotland sedan 1997.
– Vad jag vet så har två väskor försvunnit, en blev kvar på terminalen och en ramlade av en vagn. Det är ytterst sällan något försvinner, säger hon.
Som lön för sitt arbete med bagagehanteringen får Lia och Moa dumlekola innan de nöjda springer vidare ombord på båten där en massa andra aktiviteter väntar under dagen.