Mest känd är hon väl för sin "hyllningsbyst" till Sara Danius, som blev internationellt känd. Sedan dess har stenskulptören Anna-Malin Andersson hunnit ställa ut ännu en gång på Vårsalongen på anrika Liljevalchs i Stockholm – med ett svenskt fikabord i hårdsmält format.
Ungefär samtidigt tog hon hem förra årets seger i Gotlands museums traditionella pepparkakshustävling. Och när årets segrare tillkännagavs, under museets trettondagsevenemang, var det återigen Anna-Malin Anderssons namn som ropades upp.
– Det känns fantastiskt, det är alltid kul att vinna, tycker hon.
Den här gången var hon dock tvungen att ringa arrangörerna på förhand. Det bidrag skulptören från Visby ville göra – som hon sedermera vann med – är nämligen inget hus.
Det är snarare en slags multisymbol.
– Jag ville göra något som kändes viktigare, i dessa oroliga tider, berättar segraren.
Att hennes budskap är fredligt råder ingen tvekan om. Anna-Malin Andersson har tagit de tre mest kända symbolerna för just fred och kombinerat ihop dem.
– Kriget är så närvarande hela tiden, det hörde vi även under trettondagstalet här i dag. Jag ville symbolisera den andra sidan och körde all-in på det, med både fredstecknet, duvan och olivkvisten.
Nästan hela verket är ätbart, poängterar skaparen, med undantag för två små metallpiggar som håller det upprätt.