Sociala medier kan bli slagfält i tobakskrig

Elin Ramfalk, generalsekreterare i A non smoking generation, hoppas att sociala medier ska bli ett effektivt vapen mot tobak.

Anti-tobakchef. Elin Ramfalk är generalsekreterare i A non smoking generation. I går besökte hon sin hemö Gotland.foto: rolf jönsson

Anti-tobakchef. Elin Ramfalk är generalsekreterare i A non smoking generation. I går besökte hon sin hemö Gotland.foto: rolf jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2011-09-16 04:00

- Jag tror att sajter som Facebook kommer att bli bra verktyg för oss där vi kan nå ut till många unga människor.

Men hon utesluter inte att motståndarsidan, tobaksindustrin, också ser möjligheter med sociala medier. Tillverkarna kan använda medierna som en plattform för annonsering och marknadsföring. Tobakskriget kanske hittar ett nytt slagfält.

Trots intensivt kampanjarbete konstaterar Elin Ramfalk:
??Allt tobaksbruk går upp just nu. Men vårt arbete i skolorna ger resultat. Antalet ungdomar som debuterar med tobak kan halveras som en effekt av klassbesök och engagemang från lärare och föräldrar.

Elin Ramfalk (med rötter i Fårösund) var en av talarna i går på den stora Luft-konferensen i Visby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om