Sönerna ärvde anrika huset – nu vill de hedra sin pappa

När kreatören Uno von Corswant gick ur tiden 2022 ställdes sönerna Jakob och David inför ett dilemma: Vad skulle de göra med ”Blå station”? Nu har de bestämt sig.

Först tänkte de sälja, David och Jacob von Corswant, sedan deras far Uno von Corswant gått ur tiden. Men det blev för känslosamt. Nu satsar de istället på att utveckla den oas platsen är, i centrum av alla nybyggen.

Först tänkte de sälja, David och Jacob von Corswant, sedan deras far Uno von Corswant gått ur tiden. Men det blev för känslosamt. Nu satsar de istället på att utveckla den oas platsen är, i centrum av alla nybyggen.

Foto: Emil Lundberg

Visby2024-11-06 15:35

”Blå station” kallas den i folkmun, den gamla järnvägsstationen mitt i Visby som byggdes 1878. Här har människor genom åren stigit på och stigit av.

Först var den spindeln i det gotländska järnvägsnätet, sista tåget avgick i september 1960. Därefter var det busstation under en period.

I dag är det ett hus fyllt av företagande, för närvarande finns nio verksamheter under dess tak.

undefined
Uno von Corswant levde i en värld av idéer och färger. Hans fasa var att bli ihågkommen som snål. Därför hade han inte höjt hyran i "Blå station" på 20 år! Uno avled i februari 2022.

Uno von Corswant köpte den ståtliga fastigheten i tidigt 80-tal och drev där bland annat sin byrå Bild&Reklam, vilken var Gotlands första reklambyrå.

Han totalrenoverade och gav huset dess blå färg från att tidigare varit gult.

…och så gick åren och Uno hade, säger sönerna, planer på att sälja. Men döden kom emellan, Uno avled den 22 februari 2022, 72 år gammal.

I dag har Jacob och David, som båda bor i Stockholm, bestämt sig för vad de ska göra med ”Blå station”:

– Det ska bli en mötesplats, en knutpunkt för mat, kultur, historia och samtal i pappas anda. Vi har massor av idéer!

undefined
Så här kan framtiden för parken utanför "Blå Station" se ut.
undefined
Järnvägsstationen i Visby 1910. Byggnaden invigdes 1878, då var den gul. På 80-talet såg Uno von Corswant till att måla den blå.
undefined
"Blå station" i Visby invigdes 1878, men på den tiden var den gul.
undefined
Fastigheten Järnvägen 1 kommer att behållas inom familjen von Corswant.
undefined
Tanken är att det ska placeras riktiga tågvagnar intill den befintliga perrongen utanför "Blå station".
undefined
Många gamla föremål finns sparade från den tid tågen ännu gick på Gotland.

Det blev för emotionellt att sälja huset, vilket de ett tag funderade på. Och de ville verkligen inte riskera att det skulle blåsas ut och förvandlas ”till något Scandic-hotell”, som de uttrycker det.

– Vi har ju faktiskt bott här ett tag, på andra våningen, precis när pappa köpt stationen. Med tanke på det blev det ännu svårare att göra sig av med huset, säger David.

Istället har de nu börjat renovera de 60 fönstren och har visioner för hur omgivningarna ska komma medborgarna till del.

– Det byggs överallt här omkring, den här platsen med sin skulpturpark blir en oas i allt det nya. Tanken är att sätta upp mer belysning och ge plats för umgänge och mat.

undefined
Sundars momos har serverats intill "Blå station" i sju år. Till våren hoppas bröderna von Corswant på fler matserveringar och att folk ska dra folk.
undefined
Järnvägsstationen i Visby invigdes 1878 och var länge en knutpunkt för resande gotlänningar.

Sundar Tamang har i sju år serverat nepalesiska momos ur sin matvagn intill stationen. 

Till våren, sommaren hoppas bröderna ha fler foodtrucks på plats och fler fasta sittplatser. 

Varför inte i den skulpturpark som skapades 2016 efter en idé som Uno och hans livskamrat Marita Enekvist fått under en av sina många resor utomlands, i detta fall till danska Hornbaek.

De för även dialog med Region Gotland om möjligheten att anlägga 30 meter räls och ställa dit ett par tågvagnar, en ordentlig blinkning till historien.

– Och då ska den som vill kunna sätta sig i vagnen och äta sin mat, säger de.

undefined
Bröderna Jacob och David von Corswant har stora planer för "Blå station" och vill att det ska bli en mötesplats i sin pappa Unos anda.
undefined
Jacob von Corswant växte upp i Visby men bor nu med familjen i Stockholm.

Kanske kan det skapas ett konstkafé, funderar de också. Deras far var passionerad konstnär och lämnade hundratals tavlor efter sig.

– Och varför inte upplåta den gamla väntsalen till olika utställningar.

Målbilden är tydlig, visionerna många, men deras absoluta vilja är att platsen ska vara till för alla. Att kunna sitta där en stund för reflektion och avkoppling.

– Det pappa fasade för mest var att bli ihågkommen som snål, så vi vill göra det här i hans anda och göra det till en plats för alla.

undefined
Den 30 september 1960 gick sista persontåget på Gotlands järnväg och en 82-årig epok var över.
undefined
Med järnvägen kom centraltiden i Sverige, det var också då folket fick vänja sig vid att ibland komma för sent.

Till sist lite järnvägshistoria. Järnvägen på Gotland invigdes av kung Oscar II den 10 september 1878. Den hade kostat sina modiga slantar att bygga: 1 175 716 kronor och 67 öre.

Så småningom utökades smalspåret till ett slags gotländsk stambana sträckande mellan Lärbro i norr och Burgsvik i söder, med Roma som viktig knutpunkt.

Med tiden kom järnvägsnätet också att innefatta spår till Hablingbo, Rone och Slite.

1947 köptes järnvägen av staten och kom då att införlivas i Statens järnvägar. 1960 gick det sista persontåget på Gotland och en 82-årig epok gick då i graven.

undefined
David och Jacob von Corswant.
undefined
Perrongen finns kvar sedan järnvägen lades ner på 1960-talet, det skulle gå att ställa dit tågvagnar som en blinkning till historien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!