Ingen riktigt stor nyhet avslöjades vid informations- och diskussionsmötet på Wisby hotell dit allmänheten bjudits in för att diskutera "sin" färjetrafik med företrädare för Destination Gotland och Rederi AB Gotland.
Frågorna hade haglat i förväg, via e-post. På själva mötet ställde en handfull personer sina frågor direkt.
En nyhet är just möjligheten att från sin dator, boka vilstol så att man får sitta där man själv vill och inte bli slumpvis placerad.
Vi börjar nu på försök med att ge dem med pendlarkort möjligheten att boka själva, berättade marknadschefen Per-Erling Evensen.
- Om det går bra finns det ingen anledning att vi inte inför detta också för alla andra resenärer.
Inom ett par veckor börjar också försöket att erbjuda bredbandsuppkoppling ombord.
- Men trafiken går via satellit och vi måste till en början begränsa antalet som kan vara uppkopplade samtidigt till cirka 50 personer.
Självkostnadspris
Han noterade också att försöket kommer att bli avgörande för om och hur man ska gå vidare. Priset, 70 kronor per resa, är ett självkostnadspris, det vill säga det är vad rederiet får betala operatören som tillhandahåller satellittjänsten.
Mer nyheter: i sommar startar en ny busslinje mellan Malmö och Oskarshamn. Anslutningarna med bussar till just Oskarshamn kommer kanske att bli bättre. Samtal pågår.
Den som tar bilen till Nynäs kan snart glädjas åt att det blir en ny påkörningsramp från terminalområdet ut på väg 73 vilket ska göra starten på fastlandsresan smidigare. Den nyheten välkomnades med kvällens enda spontana jubel i publiken!
Frågorna var många. Om maten, till exempel. Någon ville ha billigare husmanskost. "Det är för dyrt att äta ombord".
- Vi tar 87 kronor för dagens husman, det tycker inte vi är dyrt eftersom sallad, kaffe och dryck ingår, svarade Niki Jäghammar, med ansvar för servicen på fartygen.
Nå bred publik
"Bara två vegetariska alternativ". Det tyckte chefen också var för lite. Och så var hon lite rolig, kanske utan att tänka på det. Någon tyckte att maten skulle bli mer modern, mindre feta såser. Svaret:
- Vi försöker nå den breda publiken.
En resenär undrade varför det görs skillnad på kön när man lägger upp maten. Hon hävdade med stor bestämdhet att hon får mindre portioner än mannen hon reser med!
En annan resenär tyckte att personal ombord borde kunna hålla efter dem som ligger och sover på sofforna i restaurangen "med fötterna i ens tallrik".
- Vi försöker via våra intendenter se till så att trivseln behålls ombord, svarade Niki Jäghammar. Men alla har ett ansvar.
Sunkiga hytter
Kritik framfördes mot sunkiga hytter med fläckiga soffor, mot trasiga vilstolar och att lyset inte går att släcka i salongerna på kvällstid. Öseltrafik? Jo, men tidigast år 2012.
Kritik riktades också mot att personalen inte håller efter grupper med skolklasser som skapar cirkus och skräpar ned.
Och vem kan man ringa från hytten om en medpassagerare skulle drabbas av svår sjukdom och man inte kan gå ut och skaffa hjälp?
- Vi ser på det, var beskedet.
Per-Erling Evensen fick frågor om biljettpriserna, benade ut vad det nya systemet innebär och noterade att den förra modellen inte var bra.