Starka krafter jobbar för att trafiken till Bromma kan starta

Lokala starka företagare vill trygga flygtrafiken mellan Visby och Bromma. Flygbolaget Västflyg, affärsmannen Patrik Rees och ytterligare möjliga investerare hör dit.
– Flyget är ett viktigt komplement och inte en konkurrent, säger Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget.

Västflyg tidigarelägger sin trafik mellan Visby och Trollhättan med trafikstart redan i maj.

Västflyg tidigarelägger sin trafik mellan Visby och Trollhättan med trafikstart redan i maj.

Foto: Pressbild

Visby2025-04-23 05:04

Starka lokala krafter jobbar för att säkra Bromma som flygplats, och en fast flyglinje och förbindelse med Visby. Flygbolaget Västflyg tidigarelägger sin trafik mellan Visby och Trollhättan, med start i maj. Bolagets vd Anna Petre bekräftar att man tittar på trafiken både till Visby och Växjö, där samarbete med lokala entreprenörer och investerare krävs.

En sådan är den gotländske affärsmannen Patrik Rees, som den senaste tiden räknat på hur en trafik mellan Visby och Bromma skulle gå att sy ihop. Hans mål är trafikstart redan till sommaren och hela den satsningen befinner sig just nu i ett avgörande skede.

undefined
Håkan Johansson, vd på Rederi AB Gotland, säger att han inte utesluter någonting när det gäller satsningar och att han ser flygtrafiken som ett viktigt komplement till färjorna.

En annan stark lokal aktör som är för en ny flyglinje är Gotlandsbolaget, enligt uppgifter till Helagotland. VD Håkan Johansson säger att han förstår de som önskar ett flexibelt system med gemensam bokning av både färja och flyg som alternativ.

– Vi tycker att flygtrafiken är ett viktigt komplement, säger han utan att i övrigt kommentera om bolaget tittar på möjligheten att gå in och stötta flygtrafiken:

– Vi vill gärna skapa möjlighet att paketera resa, boende och vi utesluter ingenting. Vi investerar långsiktigt i Gotlands samhällsutveckling, där flyget är ett viktigt komplement och inte en konkurrent, säger han.

undefined
Västflygs vd Anna Petre tittar på möjligheten med en ny linje mellan Bromma och Visby, men även med andra svenska städer. Då krävs lokala investerare på varje ort, säger hon.

Sedan SAS blev ensam aktör på flygtrafiken mellan Visby och Arlanda har Bromma försvunnit som alternativ. Där har flera starka röster höjts lokalt på Gotland för att restiden in till Stockholm både har blivit längre och dyrare.

– Nu har det blivit svårare, tack vare att Bromma inte är kvar, säger Håkan Johansson och lyfter de samarbeten Gotlandsbolaget tidigare haft med såväl flygbolaget BRA som med Gotlandsflyg.

undefined
Johan Gate vill inte kommentera om han finns med som delägare, tillsammans med Patrik Rees, i en ny flyglinje till Bromma.

Den gotländske affärsmannen Johan Gate har sedan tidigare ett affärssamarbete med Patrik Rees, då kring Tofta Resort och ägarbolaget Tofta Intressenter.

– Inga kommentarer, säger Johan Gate om hans medverkan med lokalt delägarskap i planerna på en ny flyglinje.

Däremot finns det, enligt honom, fler intressenter som jobbar för samma sak och därför måste en satsning först stämmas av med andra.

– Jag är positiv till att linjen startar. Jag flyger själv till och från ön två gånger i veckan och om Gotland vill ha fler som pendlar behövs Bromma, säger Johan Gate.

Enligt tidningen Näringslivet har även flygplatsen i Kristianstad varit i kontakt med Västflyg för att få igång en linje till och från Bromma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!