Stora trafikproblem när elvägen byggs

Världens första trådlösa elväg för bussar och tunga lastbilar har nu börjat byggas i Visby, och det dröjer inte länge förrän det första testfordonet kommer att köra på vägen.

Den första etappen av bygget av världens första trådlösa elväg avslutas på torsdag. Därefter återupptas arbetet i vår.

Den första etappen av bygget av världens första trådlösa elväg avslutas på torsdag. Därefter återupptas arbetet i vår.

Foto: Emil Lundberg

Visby2019-11-13 12:01

Den världsunika elvägen kommer i etapper att anläggas mellan busstationen i centrala Visby och flygplatsen. Totalt kommer den elektrifierade sträckan att bli 1,6 kilometer lång, och nu har det första spadtaget tagits för projektet.

Under byggtiden kommer det att bli stora störningar på Lummelundsväg mellan flygplatsen och Visby. Ett körfält är helt avstängt, och trafiken måste samsas om det kvarvarande. Hastigheten är max 30 kilometer i timmen, och i rusningstrafik finns stora risker för långa köer.

– Det som görs nu är en del av den första laddningssektionen, och om allt går bra så kommer den delen att vara klar på torsdag. Sedan kommer vi att fortsätta i vår, berättar projektledaren Håkan Sundelin, och förklarar hur själva arbetet går till.

– Vi tar bort 10 centimeter av vägen, gör en plan yta och lägger sedan ner tekniken. Därefter lägger vi på asfalten igen. 

Det är konsortiet Smartroad Gotland som ligger bakom idén och som bygger själva elvägen. Det är dock Trafikverket som finansierar projektet som en del i regeringens satsning för att minska koldioxidutsläppen från den tunga transportindustrin. 

Vägen kommer att anläggas i båda riktningarna och delas upp i totalt tre sektioner. Detta för att tekniken för induktiv, trådlös, laddning som läggs ner i marken ska testas under olika förhållanden.

Redan efter årsskiftet kommer en specialbyggd lastbil, som endast körs i testsyfte, att börja trafikera sträckan. 

– Sedan kommer en elbuss att sättas i regelbunden drift strax innan sommaren för att köa passagerare till och från flygplatsen, säger Håkan Sundelin.

Projektet kommer att pågå under tre år och avslutas  år 2022. Eftersom projektet är en innovationsupphandling kommer elvägen då att demonteras. 

Redan efter nyår kommer den världsunika elvägen att trafikeras av en specialbyggd lastbil.
Redan efter nyår kommer den världsunika elvägen att trafikeras av en specialbyggd lastbil.
Karta: Byggarbetsplas för elvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!