Take away-spelet är går ut på att restaurang- och kafégäster samlar och skickar in kvitton från sina inköp av hämtmat. För att bli belönad, med presentkort från Visby Centrum, gäller det att vara bland de 100 första som får ihop minst fem kvitton från de företag som är med i kampanjen.
– I dessa tider är det många som tappar mycket på att de inte kan ha julbord och liknande. Det finns ett stort och fantastiskt utbud för avhämtning hos verksamheterna så vi vill försöka lyfta det, säger Magnus Olsson, Visby Centrum-ledare, om syftet med tävlingen.
Kampanjen startade för tre veckor sedan. Det tog sex dagar för den första tävlingsdeltagaren att ge sig till känna.
– Det var maxat, kan man väl säga, då har man handlat mat varje dag. Sedan har det fortsatt dimpa in kvitton.
Under tiden har Visby Centrums kampanj spritt sig till resten av Sverige. Efter att Magnus Olsson berättat om det inom sitt nätverk för centrumutvecklare i landet har totalt 19 andra städer anammat idén.
– Samtliga har inte kommit igång men jag vet att de har startat spelet i Sölvesborg, Västervik och Halmstad. Det är väldigt roligt!
Än så länge finns det ett antal priser kvar i tävlingen som avslutas 20 december. Presentkorten kommer ursprungligen från den resekampanj som Visby Centrum skulle ha lanserat inför jul tillsammans med Destination Gotland.
– Det är väldigt enkelt för restaurangerna och kaféerna eftersom de inte behöver göra något själva, det är en win-win för alla inblandade, säger Magnus Olsson.