Nu måste avtalet om Triss-skrapet lämnas ut

Är skrapandet av Trisslotter i TV4 betald reklam? Nu har Högsta domstolen beslutat att Svenska Spel och tv-bolaget måste visa avtalet om inslagen.

Om KO kommer fram till att skrapandet i tv är marknadsföring kan TV4 ändå fortsätta med inslagen, men de måste då reklammärkas.

Om KO kommer fram till att skrapandet i tv är marknadsföring kan TV4 ändå fortsätta med inslagen, men de måste då reklammärkas.

Foto: Svenska spel

Visby2023-04-04 17:10

2019 inledde KO (Konsumentombudsmannen) ett tillsynsärende om skrapandet i TV4 är ett redaktionellt inslag eller betald marknadsföring. KO begärde att få se Triss-avtalet. 

När KO granskar marknadsföring måste företag enligt lag lämna ut uppgifter till KO. Men Svenska Spel och TV4 vägrade, och hävdade att begäran stred mot två principer i yttrandefrihetsgrundlagen. 

Det gällde exklusivitetsprincipen, som innebär att myndigheter inte får ingripa mot någon för att denne i radio eller tv har missbrukat yttrandefriheten. Svenska Spel och TV4 hävdade även att KO:s begäran stred mot efterforskningsförbudet, som säger att det allmänna inte får efterforska personer med anknytning till publiceringar i radio och tv.

Enligt HD råder det ingen tvekan om att Svenska Spel på något sätt bidragit till Triss-inslagen. Domstolen ser inte heller att syftet med KO:s granskning är att få kännedom om personer som skyddas av lagen, utan tillsynen gäller att få information om affärsmässiga villkor. Det strider inte mot efterforskningsförbudet, anser HD. 

Senast den 26 april ska Svenska Spel och TV4 lämna ut begärda handlingar. Domstolen var dock inte enig. Justitierådet Anders Eka ansåg att KO:s begäran stred mot yttrandefrihetsgrundlagen. Han ville att Patent- och marknadsöverdomstolens dom från mars 2022 skulle fastställas. Den kom fram till att efterforskningsförbudet i yttrandefrihetsgrundlagen även skyddar framställningar av kommersiell natur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!