2015 fick Swedavia ett nytt miljötillstånd för Visby flygplats som tillåter 30 000 civila och 5 750 militär per år. Frågan om hur mycket trafiken får bullra sköts på framtiden, och Swedavia ålades att lämna kompletterande utredningar.
Som GA berättade 2018 skulle en maxgräns på 45 decibel inomhus, som inte fick överskridas, innebära stora kostnader för Swedavia. 104 fastigheter, med 125 småhus och 195 lägenheter, skulle behöva bullerskydd. Det skulle kosta upp emot 170 miljoner kronor.
Nu har miljöprövningsdelegationen fastställt bullergränsen. Swedavia måste vidta åtgärder i fastigheter som utsätts för mer än 80 decibel minst tre gånger per dygn, men bara om den genomsnittliga nivån per dygn överstiger 30 decibel.
Att välja en genomsnittlig nivå innebär att knappast några åtgärder behövs. Att inventera fastigheterna beräknas kosta cirka 200 000 kronor, men bedömningen är att inte en enda behöver åtgärdas förrän 2040. Då kan fem fastigheter behöva bullerdämpning.
Både miljöprövningsdelegationen och länsstyrelsen konstaterar att merparten av klagomålen på flygbuller kommer från fastighetsägare kring lasarettet. De får dock ingen hjälp av miljöprövningsdelegationens beslut, eftersom man slår fast att Swedavia inte har ansvar för helikoptertrafiken.
Beslutet gäller inte den militära trafiken. Regeringen ålade 2017 Försvarsmakten att följa kraven i miljötillståndet från 2015, men gav samtidigt tillstånd för flygvapnet att överskrida gränsen 700 gånger per år.