Taxiförare rasar mot förbudet: "Vad gör vi då?"

Att förbjuda genomfart är att skapa problem. Det menar Peter Melander på Taxi Gotland. Han befarar dyrare resor och att kunder faktiskt kommer att missa båten i sommar.

Peter Melander på Taxi Gotland är starkt kritisk till hur hela hanteringen av trafiken i Gutebacken har hanterats. I slutänden, menar han, är det taxikunder och andra som drabbas.

Peter Melander på Taxi Gotland är starkt kritisk till hur hela hanteringen av trafiken i Gutebacken har hanterats. I slutänden, menar han, är det taxikunder och andra som drabbas.

Foto: Henrik Radhe

Visby2024-06-18 05:45

Sedan trafikljusen monterades ner har striden om Gutebacken och trafiksituationen i korsningen mot Söderväg rasat. Stopplikt har till slut kompletterats av förbud mot genomfart, när Region Gotland försökte hitta en lösning. Under måndagen kunde Helagotland konstatera att drygt 150 förare på bara en halvtimme bröt mot förbudet.

undefined
För taxi innebär förbudet risken att fastna i köer och att kunder faktiskt missar båten, enligt Peter Melander på Taxi Gotland.

En som är starkt kritisk mot beslutet att stänga av Gutebacken för genomfart är Peter Melander, ordförande för Taxi Gotland. 

– Man har klantat till sig ordentligt när man tog bort trafikljusen och stängde av backen. Alla visste redan från början att det här inte kommer att fungera – det kan till och med en femåring räkna ut, säger han.

Peter Melander menar att det är kunderna som drabbas, där det i värsta fall kan bli så att alla som beställt taxi inte hinner med färjan. Han vill nu ha undantag från förbudet av genomfart för yrkestrafik.

– När det är kö i hela Färjeledsbacken, vad gör vi då? Och med nästa kund, som kanske missar båten?

undefined
Peter Melander på Taxi Gotland är starkt kritisk till hur hela hanteringen av trafiken i Gutebacken har hanterats. I slutänden, menar han, är det taxikunder och andra som drabbas.

Extra komplicerat blir det för taxi sommartid, eftersom hela innerstan också är avstängd för biltrafik och genomfart. Då återstår bara en väg till och från hamnen, en flaskhals vid färjornas ankomst. Det kan, enligt Peter Melander, bli kännbart på priset.

– Blir vi sittande i kön i Färjeledsbacken tickar taxametern med nio kronor i minuten. Vi pratar säkert 100 till 150 kronor mer för en resa, om vi blir stående där, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!