Två klasser från Södervärnsskolan är först ut när Östsvenska handelskammaren drar igång näringslivsprojektet Trampolinen på Gotland. Syftet är att skapa en långsiktig mötesplats för skola och företag. Destination Gotland och Geab har fått varsin fadderklass i årskurs sju, som de under tre år ska följa till eleverna slutar nian.
- Förhoppningen är att väcka elevernas intresse för industri, teknik och entreprenörskap, säger Christina Holmqvist, projektledare för Trampolinen.
I går skrevs kontrakt mellan skolan och företagen och sedan väntar studiebesök på respektive arbetsplats för eleverna.
Handelskammaren har 600 medlemsföretag i landet, många av dem har i dag svårt att rekrytera ny personal. Värst är det för teknikföretagen att locka de unga.
- Det gick ut 2 700 frisörer till 700 lediga jobb. Ett stort teknikföretag konstaterade att mer än hälften av personalen var över 50 år och att inga nyutbildade var på väg in, säger Christina Holmqvist.
Med stöd av skolans läroplan har projektet Trampolinen som mål att öka elevernas intresse för entreprenörskap, och knyta upp intresset redan i grundskolan innan valet till gymnasiet.
Fler vill med
Östsvenska handelskammaren har redan nått sitt mål med 50 nya projekt i sitt område. Södervärnsskolan blev först ut på ön. Men intresset är, enligt Christina Holmqvist, mycket stort också från övriga skolor.
- Det här är bara början. Alla skolor i regionen hör av sig och vill ha företag. Visionen är att varje klass ska få sitt eget fadderskap, säger hon.
Christina Holmqvist har redan planer för en av öns landsortsskolor, men hon menar att det svåra är att hitta företag som är villiga att engagera sig.
- Det här är ett bra sätt för oss att träffa ungdomarna, många sommarjobbar redan hos oss. Vi är så mycket mer än båtarna, alla gotlänningar tycker något om oss, sä ger Annette Widlund, utbildningsansvarig för Destination Gotland. Även Geab ser positivt på det nya samarbetet med skolan.
- Det känns inspirerande att dra igång, säger Per Eklund.
Jenny Larsson är ny vd på Geab och hon menar att företaget måste kunna attrahera ungdomar både i dag och i morgon. Här blir projektet Trampolinen ett sätt.