Kajsa, Myrra och Agnes. Så heter borderterrierna som utgör Lyckåkerskolans nya hundteam.
Den här dagen är det Kajsa som beklätts med en väst med texten "Hund i arbete". Så fort hon och hundföraren, tillika stödpedagogen, Lena Johnsson sätter tassarna på skolgården är barnen framme.
– Får jag klappa? frågar Signe Belander, i förskoleklass, storögt.
Det är klart att hon får det. Julia Stengård och Stephanie Gahne gör snabbt sällskap.
– Det här är världens bästa skolhund, utbrister Julia.
Skolhundarna har blivit en länk, ett socialt smörjmedel, mellan de vuxna och barnen.
– Kajsa älskar att komma hit, konstaterar Lena Johnsson.
Även om Kajsa njuter av uppmärksamheten på skolgården är det inte hennes främsta syfte på skolan. Hundarna riktar sig mot elever med till exempel lässvårigheter, koncentrationsproblem och ångest.
– Jag har alltid värnat om de med särskilda behov. Att sammanföra dem med mitt hundintresse blev naturligt, säger Lena Johnsson och fortsätter:
– Hunden är en bästa vän i alla lägen. Till de med oro i kroppen tillför hunden ett oerhört lugn och för de med problem med impulskontrollen blir hunden en trygghet.
Lena Johnsson har alltid arbetat inom skolvärlden, men det var för ett drygt decennium sedan som hennes hundar fick ta plats i undervisningen.
– Jag arbetade då på en skola i ett lite utsatt område på fastlandet. Jag hade ofta med mig hundarna på jobbet, och då såg min chef att jag nådde de där eleverna som ingen annan gjorde. Min chef såg en vinst i det, och på så sätt föddes idén.
Hundarna är utbildade och licensierade via Svenska pedagogshundsinstitutet. Dessutom har de genomgått lämplighetstest, och Gotlands allergikonsulent har varit delaktig i etableringen på skolan.
– Det måste finnas en ömsesidig respekt mellan elever, hundar, allergiker och föräldrar. Vi har bara fått positiva reaktioner hittills, det är fantastiskt, säger Lena Johnsson.
Förutom Lyckåkerskolan har även Tjelvarsskolans "Språkis", som riktar sig till elever med tal- och lässvårigheter, en skolhund.
– Jag tror att fler kommer att skaffa hund, alla skolor har barn som skulle må bra av det. Hundarna är bra både för de som är väldigt aktiva och de som är svåra att nå, säger Lyckåkerskolans rektor Anki Munter.
Hon klappar Kajsa, där de sitter på varsin stol i hundarnas grupprum, och säger:
– De skulle aldrig lägga någon värdering i om en elev stakar sig när den läser. Här döms ingen.