Unga ser själva problem med sin skärmtid

En mobilfri skola står på gymnasielärarna Carinas och Niklas önskelista. En undersökning visar att många av eleverna ser sitt eget mobilanvändande som problematiskt.

Gymnasielärarna Niklas Westergren och Carina Iverby Lewander enas i sin oro om vad all skärmtid gör med eleverna och hur det påverkar undervisningen.

Gymnasielärarna Niklas Westergren och Carina Iverby Lewander enas i sin oro om vad all skärmtid gör med eleverna och hur det påverkar undervisningen.

Foto: Henrik Radhe

Visby2019-11-27 08:07

Som gymnasielärare, sjuksköterska och mamma kommer Carina Iveby Lewander ständigt i kontakt med det faktum att skärmar tar allt större plats i vår vardag. På Wisbygymnasiet har alla elever en egen laptop som är med på alla lektioner, och ofta upptas elevernas uppmärksamhet även av mobiltelefonen. Men det var oron och funderingarna kring hur hon ska hantera skärmtid med sina egna barn, 4 och 7 år gamla, som fick henne att agera.

– Hemma har barnen inga surfplattor eller smarta telefoner, vi har bara tv. Den äldsta har önskat sig en smartphone i julklapp, för nu börjar hennes kompisar få det, säger Carina Iveby Lewander.

För att få reda på hur eleverna på Wisbygymnasiet själva resonerar om sin skärmtid, och sedan kunna använda kunskapen i sin yrkesutövning och som mamma, beslutade sig Carina Iveby Lewander för att göra en egen undersökning. Undersökningen har hon gjort utanför arbetstid, och hittills har hon hunnit intervjua ett 50-tal elever på skolan. 

Resultatet visar bland annat att 62 procent av de tillfrågade lägger uppskattningsvis 4-6 timmar dagligen på att använda sina telefoner, datorer eller surfplattor. Jämförelsevis svarar lika stor andel av eleverna att de lägger 1-2 timmar i veckan på skolarbete utanför skoltid. Merparten vill använda tiden eller delar av tiden de spenderar på nätet till annat, främst mer tid med familjen eller till skolarbete.

– Så fort de får lite ledig tid över åker mobilen upp och hjärnan får aldrig vila. Eleverna är medvetna om det här själva men behöver hjälp av oss vuxna att få struktur på det. Det är självklart viktigt att även vi tänker på vår egen skärmtid, säger Carina Iveby Lewander.

Ungefär hälften av de svarande, 47 procent, upplever att mobilen påverkar arbetet under skoltid och 68 procent svarar att den stör skolarbetet på fritiden. 

Niklas Westergren är lärare på Wisbygymnasiet i samhällskunskap och historia. Han har i en insändare i Gotlands Allehanda beskrivit problematiken med digitalisering i skolan, och efterfrågat tydligare riktlinjer från Skolverket och skolledningen.

– Forskningsrapport efter forskningsrapport påtalar de negativa konsekvenserna av en ohejdad digitalisering. Jag är absolut inte emot digitaliseringen, men ur ett hälso- och pedagogiskt perspektiv måste vi få strategier för hur vi ska använda och förhålla oss till internet och skärmar i undervisningen på ett bra sätt, säger han.

Både Niklas och Carina använder sig av datorer och digitala verktyg i undervisningen, vilket de tycker har många fördelar. Men när det kommer till elevernas mobiltelefoner, önskar de att de kunde lämnas utanför klassrummen.

– Telefonerna är enorma tidstjuvar. Det bästa vore om skolledningen införde tydliga regler om en mobilfri skola, så att det inte ligger på varje enskild lärare, säger Niklas Westergren.

Ikväll håller Carina Iveby Lewander sin första föreläsning i ämnet, som hon kallar "Hållbara barn och ungdomar". Till den har hon bjudit in föräldrar till barn i förskola och skola, som hon tror också har svårt att förhålla sig till den relativt nya, digitala verklighet vi lever i.

– Skärmanvändningen börjar i så ung ålder, och det är vi vuxna som bestämmer när barnen ska introduceras i den här världen. Jag tror att det är jätteviktigt att vi föräldrar pratar om hur vi påverkas av det, säger Carina Iveby Lewander.

Skärmtid

Enligt WHO:s riktlinjer från i år ska barn under 2 år inte ha någon skärmtid alls, och barn som fyllt 2 år max ha en timmes skärmtid.

I SCB:s undersökning från 2017 hade 46 procent barnen i åldrarna 12-15 år en skärmtid på minst tre timmar på vardagar och över nio timmar per dag under helgen. I åldrarna 16-18-åringar var andelen 68 procent.

En undersökning från Statens medieråd visar att över 50 procent av barn och ungdomar i åldrarna 9-18 år anser att deras medieanvändning är ett problem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!