Utvecklingsplaner stannar av för företag som vräktes

Telefoni- och dataföretaget Basdrifts utvecklingsplaner på Gotland stannar av efter att de tvingats lämna Donnerska huset.- Det här avbrottet är allvarligt för oss, säger Thomas Jäverbrant vd Basdrift.

Kontoret i släpvagn. Ola Dahlberg jobbar med it-lösningar och support vid företaget Basdrift. Han var en av företagarna som fick lämna Donnerska huset inom loppet av några timmar. Nu vet han inte var han ska jobba framöver.Foto: Rolf Jönsson

Kontoret i släpvagn. Ola Dahlberg jobbar med it-lösningar och support vid företaget Basdrift. Han var en av företagarna som fick lämna Donnerska huset inom loppet av några timmar. Nu vet han inte var han ska jobba framöver.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2010-09-10 04:00
Basdrift var ett av företagen som fick lämna Donnerska huset när kommunen i tisdags avhyste Visby kontorshotell och konferens AB på grund av hyresskulder på 1,6 miljoner. Telefoni- och datasupportföretaget som har sin bas i Stockholm startade verksamhet i Fårösund för ett drygt år sedan.

Delade växel
Förbindelserna i Fårösund var inte tillräckliga och vid nyår flyttade företaget in i Donnerska huset där de delat kundtjänst och växel med kontorshotellet.
- Det som har hänt är tragiskt, vi har inte varit medvetna om att de inte betalt sin hyra. Vi har haft ett bra samarbete, säger Thomas Jäverbrant.
Samarbetet innebar att företagen kunde klara toppar och fördela resurserna bättre. Dessutom fanns det möjlighet att knyta nya kontakter via andra företagare på kontorshotellet. Basdrift hade två anställda på kontoret i Visby. Växeltjänsten flyttades i går tillbaka till Fårösund.
- Vi flyttade in eftersom vi trodde på hela idén med klustret av företagare. Nu vet vi inte riktigt hur det här ska lösa sig. Vi hade planerat för att anställa fler, men nu stannar våra utvecklingsplaner av. Att bara slänga ut företagarna är inte konstruktivt, säger Thomas Jäverbrant.

Kollegan åter i Fårösund
Ola Dahlberg är anställd för Basdrift på Gotland för att jobba med it-lösningar och support riktat till företagets kunder. Han och kollegan Sofie Norman, som GA skrev om i tisdagstidningen, fick lämna Donnerska huset inom loppet av några timmar. Sofie Norman har flyttat tillbaka till Fårösund. Ola Dahlbergs söker nu en plats där it-förbindelserna fungerar lika bra som i Donnerska huset, men hittills har han inte hittat någon plats där han kan jobba. Hela kontoret förvarar han för närvarande i en släpvagn i väntan på hur allt ska bli.
- Det är klart att det påverkar kundkontakterna negativt, säger han
Enligt Ola Dahlberg har kommunen inte hört av sig med något erbjudande om ersättningslokal.
- Jag vet inte heller om de har en plats som skulle fungera för oss, vi behöver bra förbindelser för vår it-teknik. Jag tycker att det här är oerhört osmidigt skött. Om man tänkt efter bättre så kunde man till exempel ha tecknat korttidsavtal med företagen som var där, istället för att slänga ut oss på tre timmar, säger Ola Dahlberg.
Enligt fastighetschef Roger Möller var situationen komplicerad. Kontorshotellet hade tid på sig fram till tisdagen att betala och därför ville man inte gå ut med något meddelande till företagen.
- Vi hade ju riskerat att misskreditera kontorshotellet och det hade inte varit bra, säger Roger Möller.
Enligt kommunen ville politikerna satsa på företagsamhet i Donnerska huset och man har under lång tid försökt att hjälpa till att hitta en ekonomisk lösning. I tisdags när kronofogden kom med beskedet, var kommunen på plats för att få reda på vilka företagare som hyrt in sig och erbjuda dem hjälp att hitta nya lokaler inom kommunen. Nu har kommunen en telefonlista över företagen vilket innebär att man kan ta kontakt med företagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!