Var finns människorna i marknadsföringen?

"Magiska Gotland". Med de orden och med vackra bilder ska nya invånare lockas till Gotland.Men är det inte dags att börja visa upp människorna på ön?

Foto:

Visby2010-12-15 04:00

En debattör på helagotland.se undrar om Gotlands kommun eller landshövdingen har uppmärksammat Idol-Olle som kom trea i Sveriges största musiktävling? Eller om bilden av Gotland bara ska förmedlas som raukar, ängar och stränder. Debattören efterlyser mer människor som kan marknadsföra Gotland.


"Så mycket bättre"
När kommunalrådet Åke Svensson (S) får frågan om vad som varit den bästa reklamen för Gotland under den gångna hösten funderar han en stund.

- Tv-programmet "Så mycket bättre" med alla fina bilder på lamm och väderkvarnar. Och filmerna om Maria Wern, blir så svaret.

Har du inte glömt något?

- Ja, vad skulle det vara? Jo, Idol kanske, där var det visst med en gotlänning, Olle. Och i Robinson och Paradise hotell är det visst också några gotlänningar.

Du nämner främst miljöerna. Finns det inte skäl att också marknadsföra invånarna och det utbud av sysselsättning som finns? Så att de som vill flytta hit får en bild av vad de kan göra när de tröttnar på att titta på havet.

- Det gör vi till en viss del, men det är inte alldeles lätt. Men kanske ska det handla mer om hur vardagen ser ut och vad man egentligen gör här året om, vad man kan förvänta sig om man flyttar hit?

Åke Svensson tycker att marknadsföringen av ön måste apellera till olika sinnen. Han nämner också kända gotlänningar som på olika sätt ger Gotland ett ansikte. Och han håller med om att kommunen måste passa på och uppmärksamma en sådan som Olle Hedberg, som genom Idol under hösten gjort mycket reklam för Gotland.

- Jag visste inte att Olle var på ön i söndags. Men det gäller att passa på, får fundera på hur bara.

Sommarfesten hos landshövding Cecilia Schelin Seidegård gav enligt Radio Gotland få konkreta idéer för öns utveckling. Vi bollar över frågan om människorna borde synas mer i marknadsföringen till henne.

- Självklart, det finns absolut mer att göra. Att lansera människorna mer är en jättebra idé. Men hur ska man få fram det?

Landshövdingen tycker att alla program som visar människor och miljöer från Gotland är bra. Och hon beskriver sig själv som ett "Idol-fan".

Hon berättar att när Olle Hedberg var i semifinal föreslog hon för Åke Svensson att en delegation från Gotland skulle åka till Globen om Olle gick till final och från offentligt håll uppmärksamma och stötta honom. Hon kontaktade även TV4 om saken.


Rikt utbud
Nu blev det ingen final. Hon hade förhinder i söndags, men har inte släppt tanken på att uppmärksamma Olle. Hon välkomnar alla goda representanter för Gotland. Och hon tycker att Visbys och Gotlands ovanligt rika utbud på restauranger, kultur och fritidssysselsättningar ska lyftas fram.

- Jag kanske får ta och utlysa en idétävling om hur vi kan marknadsföra människorna bättre, säger Cecilia Schelin Seidegård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!