Vårtider betyder cykeltider

Våren har gjort sitt intåg på allvar. Nu när snön och isen är borta från vägarna är det många som plockar fram cykeln, och cykelreparatörerna har bråda dagar.

Cyklist. Vårvädret gör att många passar på att lämna in cykeln på service. Fredrik Petré tillhör dem som cyklar året om.Foto: Kenny Bengtsson

Cyklist. Vårvädret gör att många passar på att lämna in cykeln på service. Fredrik Petré tillhör dem som cyklar året om.Foto: Kenny Bengtsson

Foto: Kenny Bengtsson

Visby2010-04-09 04:00
Vintern har varit lång och för de allra flesta har det betytt att cykeln fått stå. Men vintern har gått hårt åt de cyklar som stått ute. Många måste därför lämna in dem på service.
- För vår del är affärerna väldigt kopplade till årstiden. Nu ser vi ett klart uppsving, säger Michael Löfqvist, ägare till Löfqvists Cykel & Motor i Visby.
Utanför cykelbutiken står det fullt med cyklar och väntar på service.
- Det är lite kaos med cykelarbeten nu, men vi försöker hålla jämna steg. En del cyklar har stått ute i snödrivor under vintern, så det är en del att göra på dem, säger Michael Löfqvist.

Vasst grus
Att lämna in cykeln på full service innebär bland annat smörjning, justering av hjulen och kontroll av däck, bromsar och växlar.
Bara för att snön är borta betyder det inte att cykelvägarna är idealiska. Innan det vassa gruset sopats bort från vägarna är det lätt hänt att råka ut för en punktering. Det lösa gruset kan också leda till olyckor och personskador.
- Man får se upp lite grann. Under vintern har de grusat med krossad granit, så det blir vassa skärvor. Många får punktering på grund av det, säger Michael Löfqvist.

Försäljning
Michael Löfqvist har sett en ökad försäljning av cyklar de senaste åren. Han menar att det bland annat beror på utbyggnaden av cykelbanor i och omkring Visby. Och det byggs för fullt på en helt ny cykelväg mellan Visby och Lummelunda, som ska stå färdig innan året är slut.
- Det är ju trevligt att cykla på Gotland, det är inga stora avstånd och nästan inga backar. Många har börjat cykla till jobbet, särskilt nu när det är lågkonjunktur och bensinen är så dyr, säger Michael Löfqvist.

Trögt under vintern
Även på Ronnys cykelverkstad i norra Visby har det varit fullt upp den senaste veckan.
- Den här månaden är ganska avgörande, det är nu man ska skörda, så att säga. Det är hela tiden folk som ringer och man har luren i örat medan man håller på och mixtrar med en cykel med andra handen, säger ägaren Ronny Olsson.
En stor del av hans årsomsättning sker under den här tiden, mellan slutet av mars och början av juni.
- Sedan är det ganska lugnt under sommaren, och så drar det igång igen framåt skolstarten i slutet av augusti.
Affärerna har annars gått ovanligt trögt under den långa kalla vintern som gått.
- Den här vintern har det varit extremt lite att göra. Många har låtit cykeln stå, och då har den ofta stått i en snödriva och rostat.
- Så det är full service som gäller för de flesta, säger Ronny Olsson.
72 procent av alla skador på cyklister uppkommer i singelolyckor.
En vanlig orsak är halka, med snö, is och lösgrus på vägen.
Den näst vanligaste skadeorsaken är att krocka med motorfordon, vilket sker i 12 procent av fallen. bara 8 procent av olyckorna sker cyklister emellan.
Nästan 30 procent av landets cyklister använder cykelhjälm.

(Källa: "Tema cykel - skadade cyklister", en rapport från VTI, 2009)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!