Varvet fick jobba för högtryck

Oskarshamnsvarvet fick lägga andra jobb åt sidan och ägna all kraft åt den krockade färjan Gotlandia II.

Skadan. Landgången slog emot fören och slog upp ett hål i aluminiumskrovet. Foto: Roger Carlsson/Oskarshamns-tidningen

Skadan. Landgången slog emot fören och slog upp ett hål i aluminiumskrovet. Foto: Roger Carlsson/Oskarshamns-tidningen

Foto:

Visby2010-09-10 04:00
I går eftermiddag sa varvets vd Peter Rengemo till GA:
- Jag tror att vi blir klara någon gång under natten till fredagen. Skadan är inte så stor men den sitter högt upp i fören. Vi håller på nu och svetsar igen hålet för att göra båten tät. Och så ska vi bocka till aluminiumplåt så det blir snyggt också.
- Det här blir ingen slutlig reparation, man kan säga att vi lappar och lagar men det kommer inte att synas.
Varvet fick lägga andra uppgifter åt sidan och ägna kraft åt den krockade Gotlandsfärjan.
- Så snart vi är klara kan klassningssällskapet inspektera fartyget. Sedan kan Transportstyrelsen göra sin inspektion. Rederiet vill ju att vi ska vara klara med allt så att fartyget kan gå mot Visby tidigare fredag morgon.
Godkännande som innebär att hon kan kasta loss igen, sker alltså i två steg.
Först ska klassningssällskapet undersöka och eventuellt godkänna reparationen. Arbetet innebär att man i så fall godkänner varvets arbete från ett säkerhetsperspektiv.
Men båten kan inte lämna varvet efter det. Nu tar Transportstyrelsen över och för att dess inspektörer också ska bli övertygade om att fartyget kan åter sättas i trafik utan att några säkerhetsbestämmelser åsidosätts.
Redan i går talade det mesta för att statens haverikommission inte kommer att inleda en utredning med anledning av krocken i Oskarshamn.
- Olyckan har inte den digniteten, den uppfyller inte våra krav på när en utredning ska göras, sa Magnus Hammarqvist, haveriutredare. Att det är samma båt som var inblandad i kollisionen förra året har inte med saken att göra, det är två helt olika händelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om