”Vi ger så mycket och får ingenting tillbaka”

Eat create sleep nyanställer, arbetar sextimmarsdagar och ska under 2023 lansera spelet de utvecklat i flera år. Trots det är det gotländska datapelsföretagets grundare arga. Varför?

Martin Greip och Johannes Häggqvist tittar på skisserna av djuren som förekommer i ”Among ripple: Shallow waters”. Spelet, som de har arbetat på i flera år, ska släppas under 2023.

Martin Greip och Johannes Häggqvist tittar på skisserna av djuren som förekommer i ”Among ripple: Shallow waters”. Spelet, som de har arbetat på i flera år, ska släppas under 2023.

Foto: Felix Wedjesjö

Visby2022-10-09 11:20

Vd:n Martin Greip är förbannad. Gotländsk internetuppkoppling är snabb och cirka 300 studenter läser vid universitetsutbildningen i speldesign i Visby varje år. Det finns potential att göra ön till ett nav för dataspelsföretag.

Men enligt Martin Greip är det lokala stödet för branschen obefintligt. Därför är han förbannad. 

Bredvid honom sitter medgrundaren Johannes Häggqvist och nickar instämmande.

– Vi ger så mycket och får ingenting tillbaka, säger Martin uppgivet.

undefined
”Jag läste om en undersökning där hälften av alla tillfrågade i åldrarna 20–40 sade att de hade gett upp hoppet om att klimatfrågan skulle kunna lösas”, säger Martin Greip om motivationen till att skapa ”Among ripples: Shallow waters”.

Berättelsen om Eat create sleep tog sin början 2013, när Martin och Johannes tog examen från speldesignutbildningen vid dåvarande Högskolan på Gotland. Smålandsbördige Martin hade studerat den grafiska inriktningen medan Johannes – uppvuxen i Tofta – hade läst programmering.

LÄS MER: Spelstudenter från Visby sprids över världen • ”Störst erkännande utomlands”

De hade inte umgåtts under studieåren, men grundade efter examen den ekonomiska föreningen Eat create sleep tillsammans med gemensamma vänner. Namnet var en ironisk anspelning på en kultur inom spelbranschen som de ville bryta mot.

– På de flesta dataspelsföretagen finns det en social press att arbeta övertid, säger Johannes.

Hans påstående får stöd av en rapport från 2019. I den uppgav organisationen IGDA (International game developers association) att över 50 procent av tillfrågade branschanställda hade arbetat i snitt 10–30 övertidstimmar i veckan innan lanseringen av ett nytt spel. Samtidigt svarade endast 8 procent att de fick ekonomisk ersättning för sitt övertidsarbete.

undefined
Efter fem års speldesignstudier på Campus Gotland började Moa Bruus arbeta på Eat create sleep i våras.

Men på Eat create sleep blev det alltså i stället standard med sex timmars arbetsdag. En standard som blev kvar när den ekonomiska föreningen omvandlades till aktiebolag 2016.

– Trots det har vi ofta jobbat för mycket och kan tyvärr göra det fortfarande ibland. Men vi låter inte de anställda arbeta mer än sina sex timmar. Vi vet att kreativiteten bara försämras när vi jobbar för mycket, säger Martin.

Han och Martin är de enda av grundarna som är kvar i företaget i dag. Utöver dem har företaget elva anställda och är i färd med att rekrytera en ny huvudprogrammerare. Verksamheten består av både uppdrag åt andra spelbolag – samt universitet och frivilligorganisationer – och utvecklandet av egna spel.

LÄS MER: I nivå med pappersmassa och järnmalm – så stor är den svenska spelbranschen

Under 2023 ska de lansera spelet de har arbetat på i flera år. Det heter ”Among ripples: Shallow waters” och går ut på att återställa vattendrag och sjöar vars ekosystem har förstörts av mänsklig påverkan. Enligt Martin har ”klimatångest” varit en stark drivkraft i arbetet.

– Vi valde det temat för att attackera klimatproblemen. Tanken är att skapa ett spel som ger hopp.

undefined
Inför lanseringen av ”Among ripples: Shallow waters” har Eat create sleep fått kontrakt med en brittisk speldistributör.

Martin anlägger gärna ett brett samhällsperspektiv i diskussionen om såväl arbetstider som klimatförändringarna. Samma syn är närvarande när han återvänder till det som upprör honom. Nämligen det han upplever som bristande lösningar på problem för både spelbranschen och Gotland i stort.

LÄS MER: Så många av studenterna kommer från utlandet

Framför allt handlar det om bostäder. Martin och Johannes menar att bristen på rimliga boenden tvingar dem att fungera som bostadsförmedling åt sina anställda.

– Det finns speldesignstudenter som gärna skulle stanna i Visby och på Gotland. Här finns en unik kulturmiljö och många vill inte bo i storstadsområdena. Men boende är dyrt och man tröttnar på att alltid behöva flytta ut på sommaren.

undefined
Vd:n Martin Greip var med och grundade Eat create sleep 2013. I dag har företaget sitt kontor på Visborgsområdet.

Bostadsbrist kan ändå vara ett problem för alla gotländska arbetsgivare. Enligt Eat create sleeps grundare saknas det på ön därtill förståelse för potentialen i spelbranschen. Ett affärsområde vars omsättning i Sverige ökade från 1,2 till 35 miljarder mellan 2010–2020, enligt organisationen Dataspelsbranschen.

– Om det fanns bostäder och investeringsvilja skulle det kunna finnas 8–10 företag i vår storlek på Gotland om 15 år, säger Johannes.

Martin berättar att Eat create sleep visserligen fick pengar av Regioninvest – ett investeringsbolag som ägs av den ideella föreningen Science park Gotland – vid skiftet från ekonomisk förening 2016.

undefined
”Among ripples: Shallow waters” utspelar sig i Sverige 2045. Spelaren har till uppgift att återställa platser som drabbats av miljöförstörelse.

– Men förutom det och lite bidrag till konsulter från Region Gotland har vi fått klara oss själva. Investeringar görs i stället i framför allt turismsektorn. Jag förstår att den behövs, men det måste gå att samtidigt stödja vår bransch, säger Martin.

Han nämner företaget Redbeet interactive som ett exempel på vad han anser att Gotland går miste om. Det grundades 2017 på ön av fyra speldesignstudenter men flyttade till fastlandet senare samma år.

Sedan dess har företagets kurvor pekat stadigt uppåt. I fjol omsatte Redbeet interactive 157 miljoner kronor. Som jämförelse hade det gotländska åkeriet Roma grus AB en omsättning på cirka 140 miljoner kronor under samma period.

– Det är arbetstillfällen och skatteintäkter som Gotland missar. Här finns så många unika förutsättningar. Men på grund av dumhet och lättja så händer det ingenting, säger Martin.

undefined
Johannes Häggqvist och programmeraren Baris Biçak i samtal. ”Jag läste speldesignutbildningen på universitetet och blev förälskad i Visby”, säger Baris Biçak, som ursprungligen kommer från Turkiets huvudstad Ankara.
Branschen i siffror

Organisationen Dataspelsbranschen publicerar årligen en rapport om den svenska spelindustrins utveckling. I den senaste rapporten, från oktober 2021, uppges bland annat att svenska dataspelsföretag sysselsatte cirka 6 600 personer i Sverige under 2020. Av dem var drygt 21 procent kvinnor.

I december 2020 fanns det sammanlagt 667 aktiva dataspelsföretag i Sverige. Enligt rapporten hade branschen under året då redovisat en sammanlagd vinst på 7,6 miljarder kronor.

Källa: Dataspelsbranschen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!