Redan till midsommar kan Gotland och Visby få ett internationellt mattorg.
– Vagnarna är beställda, med option på fler, säger Mattias Andersson och berättar att det i första hand handlar om sju stycken foodtrucks för servering av mat från lika många länder.
Bakom företaget som driver den nya internationella matmarknaden finns förutom Mattias Andersson också Eva Werkelin och Pigge Werkelin, som driver Norderstrands camping.
Från idé till handling har det gått snabbt, bara några veckor.
– Vi har alla sett olika matmarknader runt om i världen när vi har varit ute och rest. Det skapar en härlig atmosfär, men det finns inte på Gotland ännu, säger Mattias Andersson.
Integrationsprojektet stöttas av Arbetsförmedlingen, SFI och av Almi, som ska hjälpa de sju matintresserade familjer man just nu söker.
– Vi erbjuder dem att bli en del av vår matmarknad. Vi står för risk, marknadsföring och vagnar, säger Mattias Andersson och berättar att familjerna betalar hyra baserat efter hur mycket de säljer och omsätter.
Varje familj får själv starta eget företag, sätta sin meny och driva sin foodtruck. Förhoppningen är att hitta dem under våren och att kunna öppna redan till midsommar.
– Jag tycker att det här är superroligt. Vår del blir att hjälpa dem att starta företagen. Vi kommer att stötta familjerna med utbildning utifrån vilka som är med, säger Pernilla Swenson, företagsrådgivare på Almi, och berättar att det kan handla om att lära dem regelverk hos till exempel Skatteverket eller miljö- och hälsa.
Förhoppningen är att familjerna tar med sig unika kunskaper från de länder de kommer ifrån.
– De har av någon anledning lämnat sitt land. Alla de här människorna som kommer hit är fantastiska och drivna. De har ett yrke i ryggen och vill bli inkluderade i samhället. Att få stötta de här familjerna ska bli väldigt roligt, säger Eva Werkelin.
Tanken är att matmarknaden ska hålla öppet sju dagar i veckan, från klockan 11 till 20, och servera både lunch och middag fram till vecka 33.
– Varje land ska få i uppdrag att presentera en rätt för 100 kronor, och för barn 50 kronor. I och med att marknaden är mobil kommer den att kunna finnas på marknader och skördefester under resten av året, säger Mattias Andersson.
Familjerna kan ha olika bakgrund, och olika sysselsättning resten av året. Någon kanske läser SFI, andra via CSN till andra yrken under resten av året.
– Det här är ett sätt att hjälpa till att få ut människor i arbetslivet, säger Eva Werkelin och menar att en del kanske sedan tar steget att ta över en etablerad restaurang på ön.
Den nya matmarknaden tror hon främst kommer att konkurrera med snabbmat från livsmedelsbutikerna, mindre med övriga restauranger.
– Det här blir något unikt, ett utflyktsmål som inte finns i dag och vår analys är att den absolut behövs, säger Mattias Andersson och berättar att det bland annat visats sedan han utvärderat förra årets satsning på en restaurang inne på campingen.
Från Almis sida är förhoppningen är att maten ska bli en väg in i öns näringsliv som företagare, där de deltagande familjerna kan växa som människor.
– Jag ser att det här är större än att bara handla om foodtrucks. En stor del i projektet är att integrera människor i samhället. För Almi ser jag att vi kan fortsätta, där varje familj har en egen kontaktperson hos oss i sommar, säger Pernilla Swenson.