Visbybo får rätt mot bilfirma

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, råder en bilfirma från fastlandet att åtgärda de fel som fanns på en bil som köptes av en Visbybo.

En bilfirma på fastlandet som sålde en bil till en gotlänning bör se till att reparera de fel bilen hade vid köpet, det har ARN beslutat. (Bilen på bilden har inget med texten att göra.)

En bilfirma på fastlandet som sålde en bil till en gotlänning bör se till att reparera de fel bilen hade vid köpet, det har ARN beslutat. (Bilen på bilden har inget med texten att göra.)

Foto: Anders Wiklund/TT

Visby2022-01-18 13:10

Det var i oktober 2020 som Visbybon köpte en bil från en firma på fastlandet. Redan under färden till Visby märktes vissa fel på bilen, den accelererade inte som den borde och motorns varvtal var lågt. Samma fel uppstod vid flera tillfällen, felmeddelanden visades och ägaren fick senare bärga bilen till en verkstad. Vad som var fel på bilen förblev oklart och bilfirman ville inte kännas vid felen.

Ägaren vände sig då till ARN för att få tillbaka köpesumman eller få bilen reparerad, något som bilfirman motsatt sig.

ARN har nu beslutat i ärendet och rekommenderar bilfirman att avhjälpa felen och betala bilägaren 1 589 kronor i felsökningsavgift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!